Jobbgenser eller oppknept skjorte er ut. I økonomiske nedgangstider er det ikke bare skjørtekanten som går nedover - menn i utsatte yrker finner også fram slipset.
Lavkonjunktur = slips
Terrortragedien i USA og problemene i IT-selskapene fører til at slipset er i ferd med å bli på moten igjen. Moteekspert Kikki Sørum sier at både slips og skjørtekant er viktige symbol i nedgangstider.
- Motehusene lager klær med mer stoff for å holde industrien i gang, og folk i arbeid. Et slips gir også inntrykk av at man tar oppgaven sin alvorlig, noe som er nødvendig i nedgangstider, sier Sørum.
Merker pågang
Preben Ellefsen produserer og selger slips i Norge. Han sier at han har merket økning i etterspørselen etter slips, både i Norge og utlandet.
- De som tidligere har kastet slipset, finner det nå tilbake igjen, sier Tellefsen.
Forrige gang verden opplevde en slips-bølge, var fra midten av 80-tallet til 1995. Etter det har slipsene forsvunnet, sammen med oppsvingen av verdensøkonomien.
Slips på børs
Moteekspert Kikki Sørum mener IT-folk og børs meglere er de som først og fremst trenger slips.
- Måten vi kler oss på, forteller mye om oss, sier Sørum.

- Du ser ikke Bush, eller utenriksminister Colin Powel uten slips etter det som har skjedd i USA, de vil framstå som mektige ansvarlige. Slipset er et veldig maskulint symbol. "Mannens siste påfuglfjær", sier Sørum