Betaler du regninga på et postkontor, koster det deg 11 kroner mer i gebyr enn ved å betale på post-i-butikk. - Meningsløst, sier Forbrukerrådet.
Post-i-butikk ble opprettet ved lokale butikker da postkontoret forsvant. Kontorene drives av butikkpersonalet - og gebyrene for kundene er altså lavere enn på ordinære postkontor.

Urettferdig
Magne Berntsen ved Forbrukerrådet mener prisforskjellen er urettferdig.
- Er det taktikk for å få lagt ned flere postkontor, spør han.
- Posten har presset kostnadene enormt for post-i-butikk. Bare for å kunne si at "se så bra dette går". Da er det kanskje lettere å legge ned enda flere kontor, svarer han selv.
- En god nyhet
Gebyrendringen skjedde den 1. juni. Infosjef i Postbanken, Steinar Sværen, skjønner ikke problemstillingen:
- Dette er jo en god nyhet. Flott at vi kan senke gebyrene på noe, sier han.
Han bekrefter at innen et år vil det være åpnet flere post-i-butikk-kontor her i landet.
- Dermed vil flere nye godt av ordningen. Dette er ikke noe å bråke for, mener Sværen.
Skal være likt
Men Forbrukerrådet gir seg ikke så lett:
- Gebyrene skal være de samme så lenge tjenesten er den samme, sier Magne Berntsen.
- Er det ikke fint at de som har mistet postkontoret i alle fall får en fordel i form av lavere gebyrer?
- Nei, de har jo fortsatt postkontoret i behold på butikken. De som har beholdt postkontoret skal jo ikke bli straffet økonomisk for det, sier han.