
Det går alltid et tog, heter det. Men når det gjelder strekningen mellom Trondheim og Østersund, er det altså en sannhet med visse modifikasjoner.
Ikke NSB sin skyld
For en gangs skyld er ikke forsinkelsen bare NSB sin skyld.
Svenskene kuttet i sommer ned på antall avganger, mens NSB fortsetter å kjøre som før.
- Dette er fortvilende. Folk klager til oss over at de blir stående på Storlien i fem timer. Men det er ikke vår skyld at svenskene nå plutselig kjører færre tog, sier Knut Serigstad - han er strategi- og plansjef for NSB persontrafikk nord.
Årlig reiser 40.000 på strekningen. NSB mener det hadde vært mulig med det dobbelte, hvis svenskene ville samarbeide.
Henter folk
Striden på ruta mellom Trondheim og Østersund har vart en stund.
- NSB henter folk som kommer med det svenske nattoget, uten at svenskene tar med noen tilbake inn i landet. Vi har flere ganger tilpasset rutene når svenskene flytter sine og vi har også satt opp busser til de svenske togene når det ikke har vært andre løsninger, sier Serigstad oppgitt.
Sommerens ruteendring var derfor den berømmelige dråpen. Nå mener Serigstad at Svenska Jernväger (SJ) motarbeider NSB.
- Forstår ikke
Men plansjef Per Ove Sätterlind i SJ skjønner overhodet ikke hva Serigstad mener.
Sätterlind mener det i hovedsak er NSB selv som har skylda.
- Vi har ingen makt over NSBs ruter. Jeg vet ikke hvorfor de kjører tog når de gjør. Trolig fordi de vil tjene penger. Dette er derfor deres eget problem, sier SJ-sjefen.
Noen jubler?
Grenseovergangen Storlien er kjent for sitt fine skiterreng og en Konsum-butikk hvor trønderne handler billig flesk.
Så om folk flest er forbanna over det dårlige svensk-norske samarbeidet, kan det tenkes at butikkinnehaveren jubler over litt ekstra grensehandel.