SykkeltyveneVi er i Roma rett etter krigen. Nøden og armoden; kampen for tilværelsen; viktigheten av å ha en jobb, preger folk og samfunn. Publisert 03.01.2003 18:52. Familiefaren får til slutt jobb som plakatklistrer og sykkelen blir hans og familiens viktigste verktøy. Forsørgerens desperasjon og fortvilelse når sykkelen blir stjålet er utvilsomt en av filmhistoriens sterkeste sekvenser.
Dette er en av de mest myteomspunnede filmene fra filmhistorien. Alle som har sett i en filmhistoriebok kjenner plotet. Det flotteste med filmen er at den har tålt tidens tann svært godt. Den er ikke en viktig film i filmhistorien fordi den var en viktig film innenfor neorealismen i 1948, men fordi det fortsatt er en god film i 2003. En film man absolutt bør få sett på kino i en ny og strøken kopi.
Regissøren:
Vittorio De Sica (1902-74) vokste opp i Napoli. Etter en vellykket skuespillerkarriere, begynte han å regissere fra 1939. Han begynte med lette komedier, men gikk over til å lage mer seriøse og samfunnsengasjerte filmer fra og med sin femte film, BARNA SER OSS (1944). Han er regent som den viktigste regissøren blant de italienske neorealistene.
Med: Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamerenda.
Lengde: 93 minutter.
|