Valget står for døren. Men skal vi av den grunn kun ha fokus på politikerne og deres løfter? Hva med velgerene selv, hvordan er de?
Den typiske Frp-velger bruker for eksempel Axe spraydeodorant. KrF-velgeren gir gjerne bort potteplanter og Ap-velgeren synger lite. Kjenner du deg igjen?
Tonje Bergmo |
Håkon Kavli, statsviter i MMI. FOTO: NRK |
Glem alt du kunne om å samles på valen til allsang. Ifølge en MMI-undersøkelse om gjennomsnittsvelgeren driver Ap-velgeren mindre med sang enn befolkningen generelt.
Gjennomsnittsvelgeren
MMI har i undersøkelsen Norsk Monitor samlet inn 4000 svar fra nordmenn, og har funnet ut hva som kjennetegner de ulike partienes velgere. Utvalget er satt sammen slik at resultatet er representativt for befolkningen generelt.
– Vi kan med 95 prosent sikkerhet si at dette er resultatet vi ville fått hvis vi hadde spurt hele Norges befolkning, sier statsviter i MMI, Håkon Kavli.
– Men jeg er ikke spurt, hvorfor ikke?
– Du har ikke kommet med i det tilfeldige utvalget vi har trukket. Men etter all sannsynlighet er dine oppfatninger representert i undersøkelsen gjennom andres besvarelser, for eksempel noen som er like gamle og fra samme sted i landet, sier han.
Bruker ikke deodorant
I følge MMI er det stor forskjell mellom partienes velgere når det gjelder hva som er deres viktigste nyhetskilder. Ap-velgeren er veldig trofast mot NRK1 og P1, og har radio som sin viktigste nyhetskilde. Frp-velgeren ser heller på TV2 og har TV som viktigste nyhetskilde. Mens Høyre-velgeren leser Aftenposten og har avis som sin viktigste nyhetskilde.
– Undersøkelsen er en forenkling, men den gjør at vi får et klarere bilde av hvem den typiske velgeren er. Ingen vil kjenne seg igjen i alt, men mange vil kjenne seg igjen i mye, sier Kavli.
Flere mekanismer
Ifølge Kavli utfører MMI undersøkelser utfra to mekanismer. Tilfeldighetsmekanismen går ut på at noen tilfeldigvis ikke blir intervjuet og andre tilfeldigvis blir det.
– Vi kontrollerer også undersøkelsen for utvalgsskjevhet i etterkant. Hvis vi, for eksempel, har fått for mange svar fra kvinner i forhold til fordelingen i befolkningen, justeres utvalget statistisk, sier han.
Velgeren på spissen
MMIs undersøkelse viser partiets velgere satt på spissen.
– Vi får frem den typiske velgeren. Vi gjør en analyse som tar ut de egenskapene hvor Ap-velgeren skiller seg mest fra de andre partienes velgere. Dette er en øvelse vi har gjort med statistisk belegg for å få et bilde av hvem den typiske velgeren i de forskjellige partiene er. Virkeligheten er sammensatt.
– Man ser for eksempel at Frps velgere har et annet syn på innvandring enn de andre partienes velgere. Dette var ikke overraskende. Men jeg ble overrasket over at de samme velgerne handler mindre på internett enn andre velgere. Hvorfor gjør de det?
Bekrefter ikke fordommer
Etter å ha lest og kategorisert seg gjennom 4000 svar, kan Kavli fremdeles ikke se hvilket parti du stemmer på ved å gå over dørstokken hjemme hos deg.
– Neei.. Det er viktig fortsatt å ha et åpent sinn når man foretar slike undersøkelser. Man går ikke inn for å bekrefte fordommer, men heller la seg overraske over funnene.
Norsk Monitor
Norsk Monitor er en omfattende intervjuundersøkelse som på den ene siden kartlegger nordmenns overbevisninger, grunnholdninger og oppslutning om sosiokulturelle verdier, og på den annen side kartlegger forbruk, holdninger og adferd på en rekke viktige områder. Datainnsamlingen foregår ved et kort telefonintervju i kombinasjon med et omfattende selvutfyllingsintervju. Utvalget er landsrepresentativt for befolkningen over 15 år og består av ca 4 000 personer netto.