Frp-velgeren:
- De bruker spray-deodorant i større grad enn folk flest, gjerne merket Axe.
- De spiller Lotto/Vikinglotto i stor grad. 55 % av dem gjør det 10 eller flere ganger per år.
- De svarer i større grad enn totalbefolkningen at de ikke kunne tenke seg å lese nynorsk.
- De er mer interessert i cruise-ferie enn folk flest. Temareiser er de derimot ikke interessert i.
RV-velgeren:
- Hele 27 % blant dem oppgir at de ikke bruker deodorant.
- Mange i målgruppen har medlemskap i en miljøvern-organisasjon og i Amnesty International.
- De liker godt å lese nynorsk og mange foretrekke nynorsk fremfor bokmål.
- Norsk Hydro er en bedrift som forurenser mye, og gjør lite for å redusere forurensingene ifølge målgruppen.
- De har et meget dårlig inntrykk av Se og Hør.
- De er meget interessert i loffetur/interrail som ferieform.
- Mange er andelseier i borettslag.
- Når de skal velge dagligvareforretning, er beliggenhet meget viktig.
- Hele 32 % har skrevet brev privat 10 eller flere ganger siste 12 måneder. (I befolkningen er tilsvarende andel på bare 9 %).
SP-velgeren:
- Halvparten har katt.
- Foretrekker å lese nynorsk.
- Har meget godt inntrykk av TINE og Gilde.
- Er meget interessert i bilferie og mer enn halvparten reiser aldri til syden.
- Reiser aldri til Sverige eller Danmark og handler dagligvarer.
- Handler aldri på IKEA, Jernia eller 7-eleven. Bor ofte på steder uten disse butikkene.
- Har gitt økonomiske støtte til Landsforeningen for hjerte og lungesyke i løpet av de siste tre år.
SV-velgeren:
- Mange av dem har besøkt en bokhandel 10 eller flere ganger siste 12 måneder.
- De gir gjerne bøker i gave til andre.
- De har et meget dårlig inntrykk av Se og Hør.
- De oppfatter det begrensede vareutvalget i enkelte lavpriskjeder (Kiwi, Rimi, Rema 1000, Coop Prix) som et problem.
- Type ferier de interesserer seg for er særlig storbyferie og opplevelsesferie. De interesserer seg IKKE for cruiseferie.
- De spiller aldri på Oddsen eller tipper (Norsk Tipping).
- De har ikke sølvbestikk i husholdningen.
- En fysisk aktivitet som de driver med minst én gang i måneden i sesongen, er skiturer i skog og fjell.
Venstre-velgeren:
- Hele 27 % blant dem er medlem av et politisk parti.
- De gir gjerne bøker som gave til andre.
- De liker godt å lese nynorsk.
- Når de planlegger ferie i utlandet, foretrekker de å kjøpe flybillett og ordne hotellbestillingen direkte med hotellet selv.
- Av fysiske aktiviteter som de driver med i fritiden minst en gang i måneden i sesongen, er skiturer i skog og fjell.
- De har et meget dårlig inntrykk av Se og Hør.
- Dobbelt så mange som i befolkningen generelt har planer om å skifte ut eller anskaffe digitalt fotoapparat.
Ap-velgeren:
- Betydelig høyere andel enn blant folk generelt har et meget godt inntrykk av NRK, Norsk Folkehjelp og Norges Røde Kors.
- Halvparten i målgruppen spiller Lotto/Vikinglotto 10 eller flere ganger per år.
- Mange av dem sier at spenning/utfordringer og hensyn til utseende har liten eller ingen betydning for at de driver fysisk aktivitet.
- Hvis de kunne velge bosted fritt, vil de i større grad enn folk generelt fortrekke å bo i en småby.
- De spiller instrumenter og driver med sang i mindre grad enn befolkningen generelt.
- De gir gjerne avskårne blomster som gave til andre.
- De er ikke interessert i motorsykkelferie eller ferie i privat båt.
- Fysiske aktiviteter som de driver med minst en gang i måneden i sesongen, er fotturer i skog og mark.
KrF-velgeren:
- Denne målgruppene går ofte på religiøse møter, gudstjenester, og er medlem av en religiøs organisasjon eller en kirketilknyttet organisasjon.
- De går aldri på Vinmonopolet, kjøper ikke vin/brennevin på taxfree, de drar ikke til Sverige for å handle, de går ikke på jazz-, pop-, rockekonsert, de tipper ikke, eller spiller på Oddsen eller Lotto, og de jogger ikke og trener ikke i privat helsestudio. Prisen er av mindre betydning for at denne målgruppene ikke trener. De røyker ikke. Og de kan ikke tenke seg å bosette seg i syden.
- De har gitt penger ut over kontingent til politiske parti, og de gir til humanitære hjelpeaksjoner, de kjøper også lotteri til støtte for en god sak.
- De er ofte medlem av et politiske part.
- Gir gjerne bort potteplanter.
- De bruker sølvbestikk ved passende anledninger.
- De har et meget godt inntrykk av TINE.
- De er ikke interessert i ferie med rutefly eller klær/moter.
- Betjent fiskedisk er ikke viktig ved valg av dagligvarebutikk. De er tilfreds med vareutvalget i lavpriskjeder som Kiwi, Rimi og Rema 1000, og handler middagsmat i butikken et par ganger i uken.
- De synes bygningsmaterialet tre er ”trendy”.
Høyre-velgeren:
- Mange i målgruppen er meget interessert i spørsmål som har med næringslivet å gjøre.
- Når det gjelder lavpriskjedene oppfatter de manglende vareutvalg som et problem.
- De har bredbåndtilknytning i husholdningen og ISDN-abonnement.
- De gir gjerne bort vin/brennevin og lignende i gaver.
- Flere av dem oppfatter Norsk Hydro som en attraktive arbeidsplass.
- De er ikke interessert i campingferie, motorsykkelferie eller bussturer. De ferierer ofte på hytte/landsted. Foretrekker å kjøpe flybillett og ordne hotellbestillingen direkte med hotellet selv når de planelegger en ferie i utlandet. Sist år har de reist til andre land i Europa 1-3 ganger.
- De eier egen bolig. Foretrekker å bo i forstad til by.
- De handler aldri på Nille. Kjøper ikke på postordre.
- De har besøkt gullsmedforretning 1-3 ganger sist år, kunstutstilling 1-3 ganger, bokhandel 4-9 ganger og handlet på Vinmonopolet 10 ganger eller mer siste år.
- Gode parkeringsmuligheter er viktig ved valg av dagligvareforretning.
- De driver ikke fysisk aktivitet i skolegård, trener ikke i gymsaler eller i friidrettsanlegg (hall/bane). Pris eller mangel på gode instruktører/trenere har liten betydning for at de ikke driver fysisk aktivitet.
- Mange av dem tar ofte beslutninger som er viktig for virksomheten de jobber i.
- De blander ikke stål og sølvbestikk på bordet.
- Har leksikon i husstanden.
- Er oftere enn gjennomsnittet medlem av Norsk Luftambulanse.
- De er ikke interessert i astrologi.
- Har oppvaskmaskin.