skilleBanner kroningsjubileet skille_slutt
Valg 05 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Innenriks > Valg > Valg 2005 > Velgeren Sist oppdatert 16:01
NRK Nyheter
Tlf: 23 04 80 00
Faks: 23 04 71 77
nettnyheter­@nrk.no
Adresse: 0340 Oslo

Publikumsservice
Tlf: 815 65 900
info@nrk.no


Nyhetsredaktør:
Rune Nøstvik
Ansvarlig redaktør NRK.no: Are Nundal

Tips NRK Nyheter:
nyheter@nrk.no
Tips alle nyhets­redaksjonene
Tlf: 23 04 80 00

 

Hummer og katt


Publisert 04.08.2005 13:19. Oppdatert 18.08.2005 15:02.

Frp-velgeren:

- De bruker spray-deodorant i større grad enn folk flest, gjerne merket Axe.

- De spiller Lotto/Vikinglotto i stor grad. 55 % av dem gjør det 10 eller flere ganger per år.

- De svarer i større grad enn totalbefolkningen at de ikke kunne tenke seg å lese nynorsk.

- De er mer interessert i cruise-ferie enn folk flest. Temareiser er de derimot ikke interessert i.


RV-velgeren:

- Hele 27 % blant dem oppgir at de ikke bruker deodorant.

- Mange i målgruppen har medlemskap i en miljøvern-organisasjon og i Amnesty International.

- De liker godt å lese nynorsk og mange foretrekke nynorsk fremfor bokmål.

- Norsk Hydro er en bedrift som forurenser mye, og gjør lite for å redusere forurensingene ifølge målgruppen.

- De har et meget dårlig inntrykk av Se og Hør.

- De er meget interessert i loffetur/interrail som ferieform.

- Mange er andelseier i borettslag.

- Når de skal velge dagligvareforretning, er beliggenhet meget viktig.

- Hele 32 % har skrevet brev privat 10 eller flere ganger siste 12 måneder. (I befolkningen er tilsvarende andel på bare 9 %).


SP-velgeren:

- Halvparten har katt.

- Foretrekker å lese nynorsk.

- Har meget godt inntrykk av TINE og Gilde.

- Er meget interessert i bilferie og mer enn halvparten reiser aldri til syden.

- Reiser aldri til Sverige eller Danmark og handler dagligvarer.

- Handler aldri på IKEA, Jernia eller 7-eleven. Bor ofte på steder uten disse butikkene.

- Har gitt økonomiske støtte til Landsforeningen for hjerte og lungesyke i løpet av de siste tre år.


SV-velgeren:

- Mange av dem har besøkt en bokhandel 10 eller flere ganger siste 12 måneder.

- De gir gjerne bøker i gave til andre.

- De har et meget dårlig inntrykk av Se og Hør.

- De oppfatter det begrensede vareutvalget i enkelte lavpriskjeder (Kiwi, Rimi, Rema 1000, Coop Prix) som et problem.

- Type ferier de interesserer seg for er særlig storbyferie og opplevelsesferie. De interesserer seg IKKE for cruiseferie.

- De spiller aldri på Oddsen eller tipper (Norsk Tipping).

- De har ikke sølvbestikk i husholdningen.

- En fysisk aktivitet som de driver med minst én gang i måneden i sesongen, er skiturer i skog og fjell.


Venstre-velgeren:

- Hele 27 % blant dem er medlem av et politisk parti.

- De gir gjerne bøker som gave til andre.

- De liker godt å lese nynorsk.

- Når de planlegger ferie i utlandet, foretrekker de å kjøpe flybillett og ordne hotellbestillingen direkte med hotellet selv.

- Av fysiske aktiviteter som de driver med i fritiden minst en gang i måneden i sesongen, er skiturer i skog og fjell.

- De har et meget dårlig inntrykk av Se og Hør.

- Dobbelt så mange som i befolkningen generelt har planer om å skifte ut eller anskaffe digitalt fotoapparat.


Ap-velgeren:

- Betydelig høyere andel enn blant folk generelt har et meget godt inntrykk av NRK, Norsk Folkehjelp og Norges Røde Kors.

- Halvparten i målgruppen spiller Lotto/Vikinglotto 10 eller flere ganger per år.

- Mange av dem sier at spenning/utfordringer og hensyn til utseende har liten eller ingen betydning for at de driver fysisk aktivitet.

- Hvis de kunne velge bosted fritt, vil de i større grad enn folk generelt fortrekke å bo i en småby.

- De spiller instrumenter og driver med sang i mindre grad enn befolkningen generelt.

- De gir gjerne avskårne blomster som gave til andre.

- De er ikke interessert i motorsykkelferie eller ferie i privat båt.

- Fysiske aktiviteter som de driver med minst en gang i måneden i sesongen, er fotturer i skog og mark.


KrF-velgeren:

- Denne målgruppene går ofte på religiøse møter, gudstjenester, og er medlem av en religiøs organisasjon eller en kirketilknyttet organisasjon.

- De går aldri på Vinmonopolet, kjøper ikke vin/brennevin på taxfree, de drar ikke til Sverige for å handle, de går ikke på jazz-, pop-, rockekonsert, de tipper ikke, eller spiller på Oddsen eller Lotto, og de jogger ikke og trener ikke i privat helsestudio. Prisen er av mindre betydning for at denne målgruppene ikke trener. De røyker ikke. Og de kan ikke tenke seg å bosette seg i syden.

- De har gitt penger ut over kontingent til politiske parti, og de gir til humanitære hjelpeaksjoner, de kjøper også lotteri til støtte for en god sak.

- De er ofte medlem av et politiske part.

- Gir gjerne bort potteplanter.

- De bruker sølvbestikk ved passende anledninger.

- De har et meget godt inntrykk av TINE.

- De er ikke interessert i ferie med rutefly eller klær/moter.

- Betjent fiskedisk er ikke viktig ved valg av dagligvarebutikk. De er tilfreds med vareutvalget i lavpriskjeder som Kiwi, Rimi og Rema 1000, og handler middagsmat i butikken et par ganger i uken.

- De synes bygningsmaterialet tre er ”trendy”.


Høyre-velgeren:

- Mange i målgruppen er meget interessert i spørsmål som har med næringslivet å gjøre.

- Når det gjelder lavpriskjedene oppfatter de manglende vareutvalg som et problem.

- De har bredbåndtilknytning i husholdningen og ISDN-abonnement.

- De gir gjerne bort vin/brennevin og lignende i gaver.

- Flere av dem oppfatter Norsk Hydro som en attraktive arbeidsplass.

- De er ikke interessert i campingferie, motorsykkelferie eller bussturer. De ferierer ofte på hytte/landsted. Foretrekker å kjøpe flybillett og ordne hotellbestillingen direkte med hotellet selv når de planelegger en ferie i utlandet. Sist år har de reist til andre land i Europa 1-3 ganger.

- De eier egen bolig. Foretrekker å bo i forstad til by.

- De handler aldri på Nille. Kjøper ikke på postordre.

- De har besøkt gullsmedforretning 1-3 ganger sist år, kunstutstilling 1-3 ganger, bokhandel 4-9 ganger og handlet på Vinmonopolet 10 ganger eller mer siste år.

- Gode parkeringsmuligheter er viktig ved valg av dagligvareforretning.

- De driver ikke fysisk aktivitet i skolegård, trener ikke i gymsaler eller i friidrettsanlegg (hall/bane). Pris eller mangel på gode instruktører/trenere har liten betydning for at de ikke driver fysisk aktivitet.

- Mange av dem tar ofte beslutninger som er viktig for virksomheten de jobber i.

- De blander ikke stål og sølvbestikk på bordet.

- Har leksikon i husstanden.

- Er oftere enn gjennomsnittet medlem av Norsk Luftambulanse.

- De er ikke interessert i astrologi.

- Har oppvaskmaskin.

Om Ærlig talt


LENKER

 
VALG 2005 - SISTE SAKER
 
 

Ap-velgeren synger lite

Synge i dusjen Foto: Scanpix/Reuters
Valget står for døren. Men skal vi av den grunn kun ha fokus på politikerne og deres løfter? Hva med velgerene selv, hvordan er de?
Den typiske Frp-velger bruker for eksempel Axe spraydeodorant. KrF-velgeren gir gjerne bort potteplanter og Ap-velgeren synger lite. Kjenner du deg igjen?

Mat og drikke

SV-velgeren vil helst ikke spise for mye pølser.

Medieinteresser

Den typiske RV-velgeren liker ikke programmer med humor og hygge.

 
Valg 2005

Hovedside for Valg 05

Valgresultatene

Test din stemme

Sammenlign partiene

Spør partilederne!

Næringspolitisk utspørring

Geir Helljesens valgskole

Partihistorie

Valg-Sudoku

Helljesens vanskelige valg-quiz

Valgfleskspillet

På radio og TV

 

Geir Helljesens valgskole

NRKs valgveteran gir deg et lynkurs i valgkunnskap. Noe du lurer på? Valgskolen finner du her.

Ungdommens drømmeregjering

NRK.no/nyheter har invitert ungdomspartiene til å presentere sin drømmeregjering. Resultatet finner du her!

NRKs valgdekning

Valgkampen på TV, radio og nrk.no.

Partienes historie

Vi leder deg gjennom våre ni største partiers historie.
10 SISTE VALGSAKER
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no