Erfaringene med Snøhvit Næringsforening har vært så vellykket at Statoil bruker modellen som lokkemiddel i kampen om å komme inn på russisk sokkel.
Av
Eirik Palm
«Slipp oss til i russiske havområder, så blir det mye å gjøre for lokale verft. Se hva som Skjedde med Snøhvit!» Omtrent slik blir argumentet når Statoil skal sjarmere seg inn på russisk sokkel.
Nordnorsk næringsliv har nemlig sikret seg tre ganger store inntekter som det som var ventet da gassutbygginga utenfor Hammerfest tok til. Henrik Carlsen, som har ansvaret for Statoils satsing i Barentsregionen, mener Snøhvit-modellen kan få flere russiske selskaper på tilbyderlistene.
Lokale forventninger
– Vi har gode erfaringer fra Hammerfest, der vi har engasjert det lokale næringslivet i mye større grad enn de vi trodde. Vi vet også at hvis det bygges ut noe på russisk side, blir det forventet store lokale leveranser. Den modellen som er bygget opp rundt Snøhvit Næringsforening, kunne være et godt startpunkt for å få dette til, sier Carlsen.
Kamp om deltakelse
De regionale ringvirkningene fra Snøhvit har vært mye større enn ventet, og det norske oljeselskapet bruker det for det det er verdt i kampen om å få bli med i den gigantiske Shtokmanutbygginga på russisk side av Barentshavet.
– Nordvest-Russland med sine ressurser og svære verft, blant annet i Arkhangelsk, er verft vi bør benytte oss av. Men de må også vise at de er konkurransedyktige, sier Carlsen.
Lederen i Snøhvit Næringsforening, Arvid Jensen er med i prosjektet, som er så nytt at alle detaljer ennå ikke er helt på plass.