Politiske partier bruker meningsmålinger for å teste ut hva de skal mene om kontroversielle saker i valgkampen.
Av
Leif Gunnar Vik og
Asle Hella
- Det er jo dumt for partiene å komme med valgutspill som ikke har noen oppslutning blant velgerne. Det sier Tore Gard Olaussen, daglig leder i meningsmålingsbyrået Norsk Respons i Bergen.
|
- Utidig, mener Sigrid Brattabø Handegard om partier som spør meningsmålingsfirmaer om hvilke utspill de bør komme med. Foto: Leif Gunnar Vik/NRK |
Norsk Respons tar slike oppdrag fra partiene i tillegg til de mer tradisjonelle partibarometrene som lages for mediebedriftene.
- Partiprogrammet bør styre valgutspillene
- Utidig populisme, sier leder Sigrid Brattabø Handegard i Hordaland Senterparti.
- Senterpartiet tar avstand fra denne måten å drive valgkamp på, sier Handegard. Hun er nummer to på partiets stortingsvalgliste i Hordaland.
Sigrid Brattabø Handegard mener det bør være partiprogrammet som styrer hvilke saker som skal slå ann tonen i valgkampen og ikke utspill som er klarert av et meningsmålingsbyrå.
- Dette blir vanligere
Olaussen vil ikkje vere med på kritikken fra Senterpartiet.
Han tror det blir mer og mer vanlig i årene som kommer at politiske partier går til meningsmålingsbyråene før de går til media med sakene sine.
- Partiene får mye igjen for pengene de investerer i målingene, mener Olaussen.
Det var ved sist valg det ble vanlig at politiske partier sjekket ut sakene sine gjennom meningsmålinger.
I år har tallet på slike målinger økt, og Norsk Respons tror markedet blir enda større ved neste valg.