Audun Tylden i Tylden & Co. mener det er mange blide ansikter i platebransjen akkurat nå.
- Salget i bransjen som helhet har gått opp med 10 prosent for januar. Det er veldig hyggelig. Men Norge er dårligst i klassen i Europa når det gjelder artister med reportoar av nasjonal opprinnelse. Vi har bare 16 prosent mot for eksempel Danmark som 30 prosent.
 |
Kings of Convenience er et av banda som kan komme til å gjøre det godt i 2001. |
Optimismen råder både hos de store selskapene og de små uavhengige. Platedirektøren i independentselskapet Racing junior - Clas Olsen, jobber mye mot Europa med sine artister og han merker tydelig forskjell på før og nå.
- Situasjonen er veldig mye bedre enn den var for bare et halvt år siden. Nivået på artistene har økt noe voldsomt, og det er flere som er villige til å satse.
Årsaken til de glade fjesa i platebransjen er mange. Og de fleste trekker frem interessen fra utlandet som et symtom på suksess. Det er særlig Lene marlin og Blackmetal scenen som får æren som døråpnere, og Per Eirk Johansen i Virgin mener at den generelle interessen for musikk fra andre land enn England og USA er større enn før.
 |
Briskeby rir på glad-bølgen i norsk musikk. |
Norsk platebransje fremstår også som mer samlet når de beveger seg utenfor norske grenser. På Midem bransjetreff i år var plateselskapene samlet bak standen til det nyopprettede Music Export Norway. I tillegg gikk flere indieselskaper sammen om å presentere sine artister. I år skal blant andre Briskeby, Kings of Convenience og Madrugada få lov til å ri på glad-bølgen i norsk musikk. Og direktør i Universal Petter Singsaas har håp om at suksessen fortsetter. Men den kommer ikke gratis.
Av Tone Donald for Musikkrevyen, NRK P1.