VG vil klemme livskrafta ut av Idol-Kurt, Dagbladet har hamra løs på Morten Abel og Dagsavisens sivile musikkpoliti ønsker å erklære Briskeby døde og maktesløse. Store Studio er indignert over knuse-kampanjer mot artister som faktisk selger til gull.
SE OGSÅ: |
|
 |
ALT OM: |
|
Av
Anne Lindmo
Hvis noen spør hva du syns om Briskeby-floppen (
og det gjør faktisk vi), kan du si at du er grunnleggende skeptisk til premissene i det spørsmålet. Det høres litt tøft ut å si, og dessuten er det ganske smart.
 |
Hybris fra Morten Abel. Ikke bra. Foto: Scanpix. |
Sivilt musikkpoliti
Greia er at ideen om Briskebys albumflopp først og fremst er skapt av det sivile musikkpolitiet i Dagsavisens musikkredaksjon. Du kjenner dem lett igjen på gamle herrefrakker, svarte jeans, langt fremskredent hårtap, en sterk kjærlighet til musikken og en dyptfølt angst for kommersen.
Alle musikkredaksjoner med respekt for seg selv (og med ønske om ærefrykt fra alle andre) har til enhver tid en artist de gjør alt de kan for å erklære død og talentløs.
Hybris? Fydda!
I hele høst har VG forsøkt å klemme livskrafta ut av Idol-Kurt ved å skrive om sviktende publikumsoppslutning på turneen hans. Det kan virke som Dagbladet har valgt Morten Abel som sitt neste offer. De startet steininga på tirsdag, da de skrev en ordentlig guffen og smålig artikkel om at Morten Abel aldri kan lykkes i utlandet fordi han er for gammel.
Nok et bevis på at man som norsk artist aldri, og da mener vi ALDRI, må si at man har lyst til å lanseres internasjonalt. Den slags hybris blir man straffa for til sin dødsdag.
Og Dagsavisen maser altså om igjen og om igjen om at Lise Karlsnes og gutta hennes er årets pop-fiasko. I mellomtiden har skiva deres solgt til gull. 4. november kunne Dagbladet notere 25 500 solgte eksemplarer av "Tonight, Captain?".