Lydkutt med Geirr Tveitt er hentet fra følgende program Publisert 08.01.2003 15:52. Tittel: Intervjuer og taler ved Norsk komponistforenings 40-års jubileum
Programleder: Kristian Lange
Dato: 19571024
15-16 år gammel da jeg begynte å samle folketoner. Samlet over 1000. Ikke alt er like godt. Ca 100 skrevet om for piano. Begynte senere å instrumentere for orkester. Mye å ta hensyn til når en skal skrive om en folketone. Folketoneskalaen / den tempererte skalaen (med eksempel). Å
skape om stemningen. Eksempel (fossedur) (ork).
Taler: (Bakgrunnstøy og ujevn lydstyrke).
Kjell BOYSEN, (form. Filh. Selskap's styre): Orkester og styret glad for å kunne gi denne konserten. Første gang vi hedrer en institusjon. Glad for at det nettopp er Komponistforeningen. Glad for det gode samarbeidet. Takker for innsatsen for norsk musikkliv. (Overrekker gave til Komponistforeningen sin formann, Klaus Egge) (Applaus og touche).
Fredrik Skanche ANDERSEN, (formann Musikselskabet Harmoniens styre): Overrekker bok til Komponistforeningen fra Musikselskabet Harmonien og Edvard Grieg sitt fond.
Klaus EGGE, (formann Norsk Komponistforening): Takker orkesteret. Aulaen med Munchbildene. Kommer til å savne Aulaen når vi en gang flytter til det nye konserthuset. Samarbeidet orkestrene / komponistene. Takker publikum.
Stadig flere på våre konserter.
Arkivnr: 50634
Tid: 00720
Tittel: Månedens komponist. Geirr Tveitt.
Programleder: Nordsjø, Egil
Dato: 19770302
Biografiske opplysninger om Geirr Tveitt. Om hans personlighet og hans plass i norsk musikkhistorie. Selv sunget mange av hans sanger og samarbeidet med ham.
Geirr TVEITT: Husker vårt første møte i Leipzig. Gikk på musikkhøyskolen der. Advarte deg mot å overta min hybel p.g.a. vegglus. Avtalte møte i byen. Vennskap som startet da vi var 19 år gamle. Født på Tveitt, Hardanger. Skolegang på Strømsgodset. Far skolestyrer der. Landsgymnas på Voss. Ingen grunnutdanning i musikk. Spilte forskjellige instrument rent amatørmessig. Fars ønske at jeg skulle bli
arkitekt. Men jeg ombestemte meg. Reiste til Leipzig. Lånte penger i bank. Senere stipendier. Mange norske musikere i Leipzig. Måtte begynne med Bachs tostemmige invensjoner. Interessert i Christain Sindings musikk som ung. Rikt musikkliv i Leipzig. Mange kjente musikere og komponister. 5 år i Leipzig. Fikk framført mine første komposisjoner der, bl.a. klaverkonsert og tostemmige invensjoner. Trykt der nede. Vakte viss oppsikt. Livnærte meg selv, som oversetter ved Universitetet. Dårlig betalt. Lærte språk på den måten. - Senere i Paris. (Nevner navn på samtidige kjente musikere i Leipzig.) Uhyre konservativ og streng skole i Leipzig, spes. kontrapunkt og harmonilære. Mer diskusjon, rådføring og arbeid med partiturer i Paris. Lærere bl.a. Arthur Honegger. Florent Schmidt og Villa-Lobos. Fikk mange verdifulle kontakter i Paris. Dramatisk episode i Paris. Uforskyldt blandet inn i politiske forviklinger og satt i fengsel ved ren misforståelse. Utvist fra Frankrike. Reiste til Wien. Studerte ved Statsakademiet, mesterklassen. Josef Marx leder. Lærte mye om formen i komposisjonen. - Til Norge 1935/36. Tilbud
fra NRK: Lage hørespill etter Hans Henrik Holms bok "Jonsoknatt". Skuespillere, sangere og Filharm.Selsk. Måtte få forskudd på kr. 500,-. Elendig økonomi.
Husker vi to samarbeidet i "Baldurs draumar" første gang i Leipzig. Spilte selv klaver. Verket oppført første gang i Oslo. Fremført mange steder i Europa. -
Betraktet som konservativ grinebiter i dag. Spilt flere ganger i Paris. Laget ballett 1939 av verket. Ikke oppført p.g.a. krigen. Partituret gått tapt p.g.a. bombing i London. - Balletten "Birginger" bygget over runestein,
Lofthus. Steinen funnet i grav. Handler om ung pike. Partituret borte. Meget vanskelig partitur, dramatisk oppbygd. Operaen "Drageredokko" antatt av Nationaltheatret, men krigen hindret fremføring. Romantisk opera.
Kjøgemestervisa gammelt stev fra Lofthus fra katolsk tid. Melodien laget av meg. "Øst, vest, syd, nord" opera om Roald Amundsen. Ble nesten ferdig før krigen. Flyttet til Hardanger under krigen. Samlet slåtter, viser og stev. Gikk
fra gård til gård. Ble til "Hundrad folketonar frå Hardanger". - Turnéer etter krigen i og utenfor Europa. Tragisk da huset mitt i Hardanger brant ned. Ca.9/10 av alt jeg har skrevet brant. Også gamle dokumenter fra før svartedauen, verdifulle møbler og kunst tapt. - Mange oppgaver i NRK. - Skrevet melodier til mange norske forfatteres tekster. (Eks.) - Opustall ml. 300-400. Mange hundre sanger og viser.
I prg.: Musikk av Geirr Tveitt:
Tostemte invensjoner (G Tveitt). Hanna-Marie Weydahl, klaver. (Ark.) 1'10"
Fra Baldurs Draumar. Filh. Selsk. Ork., dir. Geirr Tveitt. (Ark.) 1'40"
Kjøgemestervise (fra Dragatedokko). Egil Nordsjø, sang (uten akk.) 0'30"
Storskrytarstev. Geirr Tveitt, sang (uten akk.)0'10"
Bjødnebrakane. Filh. Selsk. ork., dir. Odd Grüner-Hegge. (Gramm.) 0'45" "Ringen" (tekst: Wildenwey). Kvindelige Studenters Sangforening
dir. Ingeborg Kindem. (Ark.) 1'15"
"Du skal ikkje sova bort sumarnatta" (A Låstad-Lygre).
Lars Klevstrand, sang+git. 1 v. (Gramm.) 1'00"
Mars-utsal (tekst: Knut Horvel) Egil Nordsjø, sang.
v/fl. Johan Øian. (Ark.) 1'55"
Arkivnr: 56170
Kuttnr: 02
Tid: 04030
|