Innbyggerne i byen må ha irritert seg over Sakkeus lenge, for det står at ”alle som så det, mumlet forarget og sa: ”Han tar inn hos en syndig mann!” Sakkeus opplever det som de fleste rike opplever. At den som blir rik på penger, også får for mye misunnelse, folkesnakk og isolering, sier Per Arne Dahl.
Min barndoms helt var Sakkeus. Ikke fordi han var så modig til å ta oppgjør med livet sitt, men fordi han var så god til å klatre. I dag er Sakkeus blitt et godt forbilde når det gjelder menneskelig mot. Han var toller i Jeriko, ja en liten mann med store komplekser. Det står at ”han var liten av vekst og ikke kunne komme til for folkemengden”.
Antagelig var han en liten og ærgjerrig mann som skulle vise omgivelsen at han kunne gjøre en stor karriere. Dermed tråkket han over, gikk i allianse med de romerske okkupantene, og ble rik på andres bekostning. Det var ikke det spor rart at innbyggerne buet da Jesus hentet han frem fra menneskemengden og inviterte seg selv til middag hjemme hos Sakkeus.
Innbyggerne i byen må ha irritert seg over ham lenge, for det står at ”alle som så det, mumlet forarget og sa: ”Han tar inn hos en syndig mann!” Sakkeus opplever det som de fleste rike opplever. At den som blir rik på penger også får for mye misunnelse, folkesnakk og isolering. Derfor ble denne dagen avgjørende for Sakkeus, og bordfellesskapet med Mesteren blir like avgjørende for ham som for gjestene i novellen av Karen Blixen, ”Babettes Gjestebud”.
Måltidet gjorde Karen Blixens gjester mjuke og selverkjennende, slik det skjedde noe overraskende med Sakkeus rundt bordet sammen med Mesteren: ”Sakkeus stod fram og sa til Herren: ”Herre, halvdelen av alt jeg eier, vil jeg gi til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal han få firedobbelt igjen”. Det skjer noe avgjørende med alle som kommer til bords med Mannen fra Nasaret. Det blir rent bord!
Jesus verdsatte åpenbart Sakkeus sin vilje til oppgjør. Han kvitterte med følgende hilsen: ”I dag er frelse kommet til dette hus. For også han er en Abrahams sønn, og Menneskesønnen er kommet for å oppsøke det som var fortapt og frelse det”. Frelse var ikke i Jeriko, men kom til Jeriko med Jesu ankomst til byen.
Mannen som til nå hadde opplevd forarget mumling og avvisning, fikk en helt ny livserfaring knyttet til et måltidsfellesskap. Og dette var stort for en mann som hadde erfart hva en afrikansk kirkeleder snakket om 2000 år senere: ”En synder”, sa afrikaneren, ”er et menneske som spiser alene!” Frelse handler om det motsatte, å spise sammen med andre på initiativ fra en som har gjort rent bord.
Hvorfor hastet det for Jesus å etablere dette fellesskap med Sakkeus? Hvorfor sa han: ”Skynd deg ned! For i dag vil jeg ta inn hos deg?” Det finnes knapt noe mer nærliggende svar enn at Jesus vet hva som er til det beste for oss mennesker. Han vet hvor ensomt det er å bli sett ned på av omgivelsene og han vet hvor tyngende det er å bære skamfølelse i det skjulte.
Derfor er hans store prosjekt å sørge for at mennesker som har det vondt blir sett og inkludere dem i fellesskap. Hver søndag dekkes det bord i landets kirker, og presten sier ikke: ”Kom alle dere som er verdige!” Presten sier på Guds vegne: ”Kom, for alt er ferdig!” Presten sier ikke: ”Kom for å ta dere sammen!” Presten sier på Guds vegne: ”Kom og ta imot!” ”Ja, kom”, sier ukens andaktsords, ”la oss gjøre opp vår sak”.
Vil du skrive e-post til Per Arne Dahl, kan du gjøre det her.