Det er ikke mulig å berge akterdelen av det havarerte skipet "John R" som grunnstøtte utenfor Tromsø 1.juledag. Den eneste mulighet er å hugge opp skipet på stedet, sier operasjonsleder i "Taubåtkompaniet", Alf Juul til NRK Troms.
|
Akterdelen til havaristen John R. (foto: NRK) |
Inspeksjon ombord i vraket viser at det inneholdt mer olje enn det SFT hadde antatt. Stasjonsleder i SFT Kjell Kolstad sier de vil gjøre klart utstyr som fanger opp oljen, hvis den lekker ut.
Det viser seg også at FORPARTEN av vraket, tar inn vann. Og det er nå frykt for at denne delen kan kantre og synke.
Avgjør hva som skal skje med akterdelen
I løpet av formiddagen har representanter fra Sjøfartsdirektoratet og bergingsselskapet Taubåtkompaniet vært ombord i akterdelen på John R, som ligger havarert utenfor Grøtøy,
De som har vært ombord i vraket sitter nå i møte og det er enda ikke klart hvilken tilstand John R er i nå.
Tidligst i morgen blir det avgjort hva som skal skje med forparten til det havarerte skipet John R. Det vurderes nå å taue forparten fra Veggefjorden i Nord-Troms til et verksted i Trøndelag. Forparten tar inn vann og kan kantre før det er mulig å sette ingen noe slep sørover.
Taubåtkompaniet kritiserer
Taubåtkompaniet i Trondheim kritiserer Sjøfartsdirektoratet etter at det havarerte lasteskipet John R brakk i to deler.
|
Fordelen til havaristen John R, (foto: NRK) |
Taubåtkompaniet mener sommel innad i Sjøfartsdirektoratet hindret dem i å redde båten.
Daglig leder Ole Bjørnevik sier til Adresseavisen at selskapet nå mister bergingslønna, og at dette kommer til å få et etterspill.