Av
Anine Hallgren, foto:
Eirik Palm
Da Widerøes Dash 8-maskin traff bakken og knakk landingshjulene under landing på Hammerfest flyplass 1. mai (bildet over), hadde flyet møtt kraftig turbulens på vei inn. Avinor etablerer nå Norges første værvarslingssystem for turbulens til Hammerfest og Kirkenes lufthavn.
Systemplanlegger i Avinor, Erling Bergersen innrømmer at flere episoder har fått dem til å reagere. Nå håper de å forhindre flere ulykker. Tidligere i vår ble det kjent at det føderale amerikanske transportministeriet gikk ut og advarte flyselskaper mot å bagatellisere turbulens. Små, usynlige risteskader kan få et fly til regelrett å gå i oppløsning i lufta, sier amerikanske myndigheter.
Kan gå riktig ille
Ole Martin Rønning, pensjonert flyver fra Hammerfest tror at ved slik måling av værtilstanden kan man sette helt klare grenser for når man kan lande og at man da vil vi slippe flere uhell.
- Når vinden er fra øst og sydøst oppstår det turbulens over bygningene på flyplassen som kan være svært ubehagelig hvis du treffer den like før landing. Det oppstår ofte nedadgående luftsttrømmer, og flyr du inn i en sånn en og den er sterk nok, har du ikke en sjanse, sier han.
Etter krav fra Luftfartstilsynet skal Avinor nå forbedre varsling av vind på en rekke flyplasser i Finnmark. Hammerfest er først ut, men Kirkenes lufthavn på Høybuktmoen vil følge etter. Systemet vil basere seg på værmålinger ved flyplassene slik at flyverne kan vite mer om vinden og flyer Rønning tror systemet kan hjelpe på situasjonen.