Statoil vurderer å bli storkunde hos Hammerfest El-verk dersom selskapet bygger CO2-fritt gasskraftverk.
Av
Eirik Palm
Oljeselskapet trenger strøm som nesten tilsvarer et årlig forbruk i Finnmark når produksjonen på Snøhvit fordobles. El-verket vil bygge et CO2-fritt gasskraftverk i Hammerfest, dermed kan det bli aktuelt å hente strøm til et ekstra gassprosessanlegg der, sier informasjonsleder Sverre Kojedal. - Ja, det kan være en sak som vi vil vurdere hvis det blir aktuelt å bygge et tog 2 på Melkøya, sier Kojedal.
Og et tog 2, altså et ekstra gassprosessanlegg og doblet produksjon, er et av målene når oljeselskapet til høsten starter med boring i Barentshavet.
Stor kunde
Gasskraftprosjektet til Hammerfest El-verk krever en stor kunde. Statoil la tidlig vekk tanken om å kjøpe energi fra nettet da ilandføringen av Snøhvitgassen ble planlegt, fordi det ikke var nok strøm å få kjøpt.
Dagens anlegg krever like mye som det årlige strømforbruket i Finnmark fylke. Et tog 2 vil kreve nesten like mye.
- Og et valg vil da avhenge av hva slas pris vi kan få for energi forsynt fra andre, kontra egenprodusert energi, sier informasjonslederen.
- Fondet må brukes på Snøhvit
Når Snøhvit kommer i produksjon drives det av Statoils eget forurensende gasskraftverk. Kraftverket vil slippe ut omtrent 900.000 tonn CO2 årlig. Miljøstiftelsen Bellona mener Statoil bør sørge for å få det CO2-fritt først.
Samtidig mener Bellona at en del av de to milliarder kronene som regjeringa har satt av til et fondt for CO2-rensing må brukes på Snøhvit.
- Ja. Det er det gasskraftverket som ligger i løypa, det vil bli bygget. Og hvis de mener noe med satsinga si, så må de vise det på Snøhvit, sier fagmedarbeider Christine