SE OGSÅ: |
|
|
ALT OM: |
|
Av NTB,
Lars Egil Mogård og
Marit Eilertsen
Det nye selskapet blir ett av Norges tre største reiselivsselskaper og ledende innen kollektivtransport.
Navnet på det nye selskapet er ikke bestemt.
Glad og tilfreds
Selskapet øker satsingen på Hurtigruten og ser et stort potensial for økt cruisefart internasjonalt.
– I dag er vi først og fremst glade og tilfredse over endelig å ha fått fusjonen på plass, sier styreleder Ole Lund i TFDS.
– Den løsningen som de to styrene her er kommet fram til, er en god og balansert løsning for aksjonærene, alle de ansatte og kundene, sier styreleder Ole Fredrik Hienn i OVDS.
Nedbemanning
TFDS’ styreleder Ole Lund er tiltenkt posten som styreleder i det fusjonerte selskapet. Det vil bli ledet av OVDS-sjef Jan Kildal med TFDS-sjef Henrik Andenæs som viseadministrerende direktør.
Det forutsettes at fordelingen mellom Narvik og Tromsø av arbeidsplasser på land opprettholdes på dagens nivå, omtrent halvparten på hvert sted. Det er lagt til grunn en nedbemanning med om lag 30 arbeidsplasser i løpet av første halvår neste år.
3.400 ansatte
Til sammen har de to selskapene rundt 4 milliarder kroner i omsetning og om lag 3.400 ansatte. I tillegg til Hurtigruten driver de ferjer, busstrafikk, lokalbåter og godstransport.
Narvik får hovedkontoret, og blir administrasjonssenter for hurtigrutene.
Kontoret til Troms Innland Rutebil på Finnsnes får hovedansvaret for driften av bussene i det fusjonerte selskapet TFDS og OVDS.
Tromsø får hovedkontor for driften av ferger og hurtigbåter, reiseliv og driften av hurtigrutene.
Fusjonen vil kunne være endelig gjennomført i løpet av februar neste år.
Endte i maktkamp
Forrige gang OVDS og TFDS forsøkte seg på en fusjon endte det i full fiasko, skittentøyvask og i en rå maktkamp. Det skyldes at partene ikke var blitt enige om fordeling av funksjoner og posisjoner.