skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Telefon-terror i Mehamn-saken

Flygere som var kritiske til omstendighetene rundt Mehamn-ulykken, ble utsatt for trusler og telefon-terror.

Publisert 25.11.2002 08:28.
Tre flygere fra Widerøe og SAS forteller uavhengig av hverandre om flere merkelige hendelser etter at de gikk ut i offentlighet med historiene sine.

Plaget i to år

For SAS-kaptein Sverre Hasvold varte terroren i et par år. Hasvold hadde liten tro på teorien om hva som forårsaket flyulykka utenfor Gamvik, og begynte på midten av 80-tallet å jobbe systematisk med hendelsen. Da arbeidet ble kjent, begynte telefonterroren.

Widerøe-flyver utsatt for trusler

Widerøe-kaptein Haoko Tveitt oppdaget to jagerfly passere like foran flyet etter uflyging fra Kirkenes, jagere som ikke skulle være der. Da han meldte fra om hendelsen ble han møtt med trusler. Tveitt var kritisk, og da dette ble kjent, begynte det å ringe.

Widerøe-kaptein Sven Vidar Bottolvs jobbet også med Mehamnulykka. Dokumentene hans om ulykka var det eneste som forsvant under et innbrudd i leiligheten hans i Hammerfest på midten av 80-tallet. Også han fikk telefoner med pustelyder - og trusler.

Av Eirik Palm

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no