Rekordmange turister strømmer til «Nordens Paris»
Ikledd Moonboots, miniskjørt og fuskepels skiller de seg ut
De lokale stirrer, men klesstilen er ikke tilfeldig

Jakten på det perfekte bildet

Når Yixuan Shen kler på seg, tenker hun på bildene hun skal legge ut på sosiale medier.

«Helt hvite klær er bedre på bilder med nordlys.»

Yixuan Shen, turist fra Kina

Jakken og skoene burde også matche. Det gjøres lett med et par leggvarmere i fuskepels.

Scarlett Yang finner inspirasjon fra den kinesiske versjonen av instagram kalt «Xiaohongshu», oversatt til «den lille røde boka».

Øremuffer, hvite klær og søte luer med dyreører er nøkkelplagg i Kina, forteller Scarlett Yang og Hangqi Cao.

Og hvis man søker på ord som «arctic fashion», eller «cute winter girl» på disse sidene, kan slike bilder dukke opp.

«Før var det lettere å skille trendene, men nå går motekarusellen så fort at alt er trendy samtidig.»

Ida Einarsdottir, moteredaktør i KK

Ida Einarsdottir forteller at mikrotrender som «coquette», hvor det handler om å være ultrasøt ...

... den glamorøse og pelskledde «mob-wife»- stilen ...

... og «snow-bunny» eller ski-moten, er globale trender på TikTok.

Selv om Tiktok og sosiale medier påvirker turistenes antrekk, mener moteredaktøren at turismen selv er en stor inspirasjon.

- Selve nordlysturismen er jo forankret i det visuelle, og antrekkene blir en slags forlengelse av det, forteller Einarsdottir.

«Det er ikke sånn at nordlyset får skinne alene lenger, det skal dele rampelyset med antrekkene. »

Ida Einarsdottir, moteredaktør i KK.

Tromsø har hatt kallenavnet «Nordens Paris» siden 1840-tallet.

Byen var en viktig handelsby, og importerte «siste mote fra Paris» uten å gå igjennom varehus i hovedstaden.

I dag tenker de fleste her praktisk om bekledningen, men turistene klarer å ta moten ett skritt lenger.

Og de er det mange av nå på vinteren.

Det er 82 prosent flere som reiste til Tromsø med fly i desember, sammenlignet med i 2022.

Shinyu Li er fra Kina, hun planla alle antrekkene sine før Tromsøturen.

«Før jeg reiste så jeg på bilder av byen. Det var mye blått og hvitt, og det ga meg inspirasjon»

Shinyu Li

«Det er mange som bruker boblejakker for å være varme, men det blir for posete og stort. Det er bedre med en slank kåpe.»

Shinyu Li

Det er tydelige forskjeller på hva turistene og de lokale bruker, mener Bjørn Magne Aspdal, som jobber på «Min Vintage».

«Mange turister kler seg nesten i kostymer av hvordan de tror man skal gå kledd her, samtidig er de mye mer leken i stilen.»

Bjørn Magne Aspdal

«Nesten ingen nordmenn har tatt i denne jakka.»

«Turistene liker det litt mer glamorøse.»

Bjørn Magne

Hvis turistene vil være glamorøs, hva bryr de lokale seg om?

«Å være varm og praktisk, men det var kanskje ikke så praktisk med dunjakke i dette været.»

Noah Croston- Kleaver

«Jeg bryr meg ikke så mye om mote, men jeg syns det er kult at turistene tør å se litt annerledes ut, at de tør å se ut som turister.»

Sandra Landsem

Selv om de unge turistene skiller seg ut i kalde nord, er de ikke nødvendigvis så annerledes enn unge ellers, sier moteeksperten.

Hun drar fram et klassisk eksempel med joggesko på vinteren.

- Jeg tror ikke det er så veldig viktig for dem å holde varmen. Det visuelle trumfer det praktiske, og det er ikke noe spesielt for Asia.

Scarlett og Hangqui inspireres av globale mikrotrender, og setter sitt eget preg på motebildet i Tromsø.

Så får vi se om de lokale vil inspireres av turistene og endre stilen. For å fortsatt fortjene tittelen som motebyen «Nordens Paris».

Fotojournalist

Aurora Ytreberg Meløe

Reportasjeleder

Ida Louise Rostad

Distriktsredaktør

Håkon Grønbech
Ansvarlig redaktør: Vibeke Fürst Haugen
Nettsjef: Hildegunn Soldal