Klar for påsken? Her koster en 3-pakning sjokolade 34,90 kroner.
Men seks slike sjokolader koster bare et par kroner ekstra. Hvorfor?

Dobbelt så mye til halve prisen

Flere dagligvarer er billigere hvis du kjøper den største varianten, fordi kilo- eller literprisen blir lavere.

Denne sjokolademelken i literkartong er ett eksempel.

Hvor mye tror du halvparten koster?

Du kan kjøpe halve mengden til en literpris på 38,80 kroner.

Det er nesten 70 prosent dyrere enn literkartongen.

Denne forskjellen er det langt fra alle som er klar over.

«Jeg burde sikkert vært mer bevisst, men det er litt seint å skifte vaner når man er så gammel. »

Astrid Hansen, kunde

Vi fant flere eksempler i butikken:

Disse 25 oppvasktablettene har en stykkpris på 1,94 kroner.

En pakke med 62 tabletter gir derimot en stykkpris på 1 krone. Du kan altså omtrent halvere prisen ved å kjøpe den største pakken.

«Det er svindel og lureri. De kunne gjort det på en enklere måte. »

André Stangeland, kunde

Vi har flere eksempler: En 4-pakning med kjøttkakesaus med en kilopris på 132,78 kroner.

Men hvis du kjøper bare én pose kjøttkakesaus, er kiloprisen 231,11 kroner.

Det er nesten 75 prosent dyrere.

Den minste pakken med dette saltet har en kilopris som er mer enn 120 prosent høyere enn den største pakken.

Lise Vermelid Kristoffersen driver podkasten Pengesnakk og er kjent for sparetipsene sine.

Hun tror ikke folk flest er klar over prisforskjellene på ulike størrelser.

Kristoffersen sier hovedregelen er at større forpakninger lønner seg.

Men hun mener det av og til kan være lurest å se bort fra kilo- og literprisen.

«En stor ketchup kan være upraktisk på tur. Jeg ville også tenkt meg om to ganger før jeg gikk for en stor pakke godteri eller snacks. »

Lise Vermelid Kristoffersen

Pulverkaffe i to ulike størrelser og med en betydelig prisforskjell:

Lite glass har en kilopris som er nærmere 40 prosent høyere.

Salte peanøtter i en liten pose som rommer 80 gram og har en kilopris på 318,75 kroner.

Men sjekk forskjellen i kilopris for en pose som er 4,5 ganger større:

102,50 kroner. En tredjedel av prisen for liten pose.

Denne forskjellen er det en grunn til, ifølge Coop Norge.

«Det skal alltid lønne seg for kundene å kjøpe store forpakninger. De koster mindre å produsere og har et høyere volum. Det gir oss bedre betingelser.»

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef Coop Norge

Torstein Løland Bore innrømmer at han ikke er veldig flink til å sjekke kilo- og literpris.

Han synes ikke noe om store prisforskjeller på ulike størrelser.

«Jeg tenker at noen sikkert skal tjene penger på det. Det koker alltid ned til pengene. »

Torstein Løland Bore, kunde