Forbrukerombudet krever at kundene skal få tilbake pengene de har betalt på forhånd. Skaffer du deg Chess King-abonnement må du betale årsavgiften på 960 kroner på forhånd. Chess reklamerer med at det de ikke har bindingstid.
- Blir som bindingstid
Da Janne sa opp abonnementet etter to måneder fikk hun ikke noe tilbake.
- Det er litt kjedelig, for da blir det jo som en bindingstid, sier Janne til Petre NÅ. Frode Elton Haug i Forbrukerombudet er enig.
- Vi mener at Chess må endre vilkårene sine slik at folk får tilbake penger. Det har vi sendt brev til dem om og ba dem om å endre innen 15. juni, sier Haug.
 |
Idar Vollvik i Chess vil ikke endre vilkårene. |
Vil ikke endre
Men Idar Vollvik i Chess har ingen planer om å forandre på Chess King-abonnementet.
- Jeg vet ikke om Forbrukerombudet har myndighet til å pålegge oss dette. Vi følger det kundene våre ønsker.
- Men hvis du sier opp så får du ingen penger tilbake?
- Nei, men det opplyser vi om på forhånd. Og vi har laveste priser i hele Europa, så det er jo ikke noe problem. Hehe.
- Kan ikke dette oppfattes som en bindingstid?
- Jeg skjønner at noen kan oppfatte det som det. Men hos andre må du betale gebyr hvis du sier opp. Hos oss får du ikke noe straff, forsvarer Vollvik i Chess.
- Ikke bra nok
Dette er ikke bra nok for Frode Elton Haug i Forbrukerombudet. Han mener hele ordninga med forhåndsbetaling er dårlig for oss som mobilkunder.
- I tilfelle selskapet går konkurs så taper alle det de har betalt inn på forhånd og dette skal vi ta opp mer med Chess, sier Haug.
Av Knut Arild Vold og Tor-Erling Thømt Ruud, Petre NÅ