Filmen byr på mye av det som er så bra med Italia: Flotte bybilder, deilig mat, vakre kvinner og kjekke menn. Men den byr samtidig på italienske trekk som ikke imponerer en nordmann som meg.

Av
Birger Vestmo
Regi: Ferzan Ozpetek
Med: Giovanna Mezzogiorno, Massimo Girotti, Raoul Bova, Filippo Nigro
Det dreier seg om skamløst melodrama og modellkjekke skuespillere uten troverdighet OK, det er egentlig bare én modelkjekk skuespiller uten troverdighet, men han trekker ned så mye at jeg begynner å stille spørsmålstegn ved resten av filmen, også.
Farlige følelser
Giovannas mistrives i jobben på kyllingfabrikk og hennes ekteskap med Filippo har gått i stå etter ni år og to barn. En dag finner de en gammel mann på gata som ikke kan gjøre rede for seg. De tar ham med hjem og den kjekke naboen Lorenzo blir trukket inn i mysteriet sammen med Giovanna.
Farlige følelser flammer opp og vonde minner vekkes når de nøster opp i den gamle mannens fortid, der det ligger en tragisk hemmelighet fra krigens dager. Samtidig setter Giovanna sitt eget familieliv i fare.
Et funn
Giovanna Mezzogiorno er et funn i hovedrollen. Hun er blendende vakker med et vidt spekter av følelser å spille på. For filmens Giovanna er det et kort sprang fra gråt til glede og skuespiller Giovanna mestrer det meste godt. Den gamle mannen spilles med edel verdighet av Massimo Girotti, mens Filippo Nigro er skikkelig mannemann som kjemper med eget selvbilde og strever med å leve opp til idealet om den forsørgende ektemann.
Den modellkjekke fyren jeg hater er Raoul Bova som naboen Lorenzo. Han ser ut til å komme direkte fra siste Dolce & Gabbana-reklame og spiller som om han er fersk i faget, selv om Bova har over ti års erfaring på baken. Jeg greier ikke å se på ham som en virkelig figur og setter samtidig spørsmålstegn ved Giovanna som risikerer hele familielivet på forholdet med ham.
Faller mot slutten
"Øye for kjærlighet" starter som et spennende mysterium, men skjemmes av melodramatiske tendenser, spesielt mot slutten. Jeg mener filmen hadde vært bedre om regissør Ferzan Ozpetek hadde holdt litt strammere i tøylene her.
Noen av birollene kunne også vært skrevet bedre, spesielt nabodama Eminé som virker å eksistere kun som et verktøy for å fremskynde forholdet mellom Giovanna og Lorenzo. Hun oppfordrer på det sterkeste til utroskap, noe som virker litt søkt, ettersom Eminé hver dag besøker familien som kan splittes som følge av dette.
Når filmen var ferdig og rulletekstene rullet satt jeg likevel igjen med en god følelse, til tross for noen ankepunkter. Stort sett gode skuespillere, en interessant historie, vakker musikk og flotte bybilder gjør "Øye for kjærlighet" til en fin film, som kunne vært flott.
Filmpolitiet, NRK P3