De unge gründerne
Kanskje har du en drøm om å starte din egen bedrift, men drømmen føles alt for fjern.
Nora og Ingrid bestemte seg for å gjøre drømmen til virkelighet. Det har også rekordmange andre unge gjort, ifølge SSB.
Nora (24) og Ingrid (27)– Hei! Skal vi kjøpe crossfiten?
Det var meldingen Nora Storborg Sæbønes sendte til Ingrid Vatne for to år siden da crossfit-senteret i Volda var på vei til å legges ned.
– Det var ikke bare å kjøpe og drive en bedrift egentlig. Det er mye usynlig jobb som vi ikke tenkte på da vi startet.
De brukte sparepengene sine og tok opp lån.
– Vi visste jo ingenting om å starte bedrift eller om økonomi, skatt og lignende. Det var overveldende, men vi har fått god hjelp og lært masse.
Og det er travelt - særlig fordi de må jobbe ekstra ved siden av.
– Drømmen er jo å kunne ha dette som fulltidsjobb, men vi ser ikke helt når det blir. Men det skal bli én gang.
Gard og Heine Lausund Sund (20)– Hvert ledige minutt går til å være her
Brødrene fra Ålesund startet et bilpleiefirma. Søndagens prosjekt er en rød Porsche fra 1979.
Det har aldri vært flere gründere mellom 16 og 24 år, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
– Med studier blir det vanskelig å ha en sjef, så da skal vi prøve å være våre egne sjefer for en periode.
Men guttene ville også at det skal være et samlingssted.
– Vi ville ha et sted hvor kompiser også kan komme så kan vi lære litt bort. Derfor satte vi inn en rød skinnsofa.
De anbefaler andre som vil starte noe eget å gjøre det.
– Noen dager blir det fire timer, mens andre dager kan det bli tolv timers-dager. Vi må jobbe når vi kan. Kundene har jo ofte dårlig tid.
Innovasjon Norge hjelper bedrifter i oppstartsfasen. De mener at unge ofte tenker internasjonalt når de starter og er flinke til å bruke teknologi.
– Norge trenger mange unge gründere i fremtiden, så man får aldri for mange.
Josefine (25) og Hermund (26)Solgte for to millioner kroner
– Jeg tror vår generasjon har lyst til å kunne velge selv når de skal jobbe og ikke.
Josefine Mork og Hermund Rokne Altenau startet opp sitt eget klesmerket under studietiden. Sammen med brødrene til Josefine har det blitt en familiebedrift.
– Vi ville først se hvordan det kunne se ut så vi kjøpte lamineringspapir og T-skjorter fra Biltema som vi printet gamle skibilder på. Så syntes vi det ble kult.
Klærne blir solgt på nettet og i ni butikker i Norge. Nylig fikk de en avtale med en butikk i ski-hovedstaden Breckenridge i USA.
– I starten var det veldig variert. Det kunne være veldig stille, så tok det bare av. Plutselig solgte vi for to millioner kroner på ett år.
– Nå må vi lære nye ting om toll, moms og å sende ting til USA. Men det er gøy at det går så bra.
På sosiale medier får unge tips og ideer til hvordan starte bedrift.
– Vi prøver å dele litt av hverdagen fordi folk liker å følge med på det som skjer på innsida.
Tre gode råd til unge gründere:
- Tenk stort fra starten: Få på plass ressurser i henhold til ambisjonene bedriften din har. Dette vil hjelpe deg med å nå dine mål og vokse raskere.
- Bygg et godt team: Søk etter folk som kan andre ting enn dere selv.
- Snakk tidlig med kunder og markedet: Forstå deres behov og sørg for at løsningen treffer et reelt behov i markedet. Vær innstilt på å endre produkt og planer i henhold til tilbakemeldinger dere får fra markedet.
Kilde: Innovasjon Norge
Har du en indre gründer i deg?
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.