Stillbilde fra filmen Reflection (2021). Et ungt par omfavner hverandre foran et bål, i et kaldt ruinert landskap.
Stillbilde fra filmen "Reflection" (2021)
Historier om krigen kan gå tapt for alltid.
Stillbilde fra filmen Atlantis (2019). Viser den ukrainske byen Mariupol i øst.
Stillbilde fra filmen "Atlantis" (2019)
Ukrainsk filmbransje er avhengig av rask støtte.
Stillbilde fra Reflection (2021). En familie på tre en mann kone og datter omfavner hverandre.
Stillbilde fra filmen "Reflection" 2021
Hvorfor er film viktig midt i en krig?
Stillbilde fra Reflection (2021). To soldater ser på en likovn plassert i en lastebil.
Stillbilde fra filmen "Reflection" (2021)

Vil redde Ukrainas historier fra krigen

Nå håper regissør Valentyn Vasyanovytsj at europeisk støtte kan redde filmbransjen i landet.

Valentyn Vasyanovytsj poserer på filmfestivalen i Venezia i 2021.
Domenico Stinellis / AP

Før krigen: Vasyanovytsj på premieren til sin film Reflection på filmfestivalen i Venezia i 2021.

Stillbilde fra filmen Reflection 2021. En ukrainsk soldat sitter med hodet bøyd ned. En mann sitter på andre enden av bordet, og stiller spørsmål rundt opplevelser fra krig.

Reflection tar opp tematikk rundt tortur og russiskstøttede separatister.

Stillbilde fra filmen Atlantis fra 2019. Ukrainsk helsepersonell står i hvite uniformer, og graver opp lik fra bakken.

En annen film han har laget, Atlantis fra 2019, handler om et fremtidig Øst-Ukraina i 2025. Ett år etter en krig mot Russland.

Til NRK forteller Vasyanovytsj at han er i gang med ny film i Kyiv, For the victory!

En personlig historie om en regissør som passer på sin eldre far midt under en krig.

Fra virkeligheten: En ukrainsk soldat skyter nær Izium Kharkivregionen i Ukraina tirsdag 13. september 2022
Kostiantyn Liberov / AP

«Noen kjemper ved fronten med våpen i hendene. Andre kjemper for å ferdigstille sine filmer.»

Bilde av Kenneth Andresen, forsker ved Universitet i Agder.
Foto: privat

«Støtte til jobben som filmskapere gjør er utrolig viktig, og den er viktig nå».

Det sier Kenneth Andresen ved Universitetet i Agder. Han har vært prosjektleder for det norske bidraget til EU-rapporten RePAST.

Et bilde fra Kosovo krigen i 1998. En albansk gutt fra Kosovo bærer et barn i sikkerhet fra den serbiske provinsen.
YANNIS BEHRAKIS / Reuters

Den viser at det er viktig for et land hvordan historier blir fortalt gjennom film og kultur for ettertiden.

Spesielt for de åtte landene i Europa, som har opplevd væpnede konflikter etter andre verdenskrig.

En ukrainsk soldat står foran et graffiti kunstverk, malt på en vegg med kulehull. Kunstverket viser en soldat i grønn uniform som omfavner en annen person, malt i fargene til det ukrainske flagget.
Vyacheslav Madiyevskyy / Reuters

«Vi ser ut fra konfliktene at mye av det historiske materialet kommer fra filmskapere. Kunstnere er oftere modigere enn journalister til å utfordre fortellinger.»

Bilde av norsk-tyske soldater under andre verdenskrig. Reservebataljonen Holmestrand.
Ukjent

Andre verdenskrig er den mest filmatiserte konflikten noensinne.

Filmer om krigen har hatt en stor innvirkning på måten vi forholder oss til den delen av historien i dag.

En sivil ung jente fotografert stående på en ødelagt ukrainsk stridsvogn.
Mikhail Palinchak / Reuters

Over hele Ukraina jobber nå filmskapere og fotografer med å dokumentere krigens konsekvenser.

Formidlet gjennom flere sjangere.

Pressefoto av Valentyn Vasyanovytsj fra 2019. I forbindelse med lanseringen av filmen Atlantis.
Foto: Ukrainian State Film Agency

Nå håper Valentyn Vasyanovytsj at det europeiske filmfondet kan støtte ukrainske filmskapere.

Logoene til strømmeselskapene Netflix, Disney+, Hulu og Sling TV.
Jenny Kane / AP

Han håper også at flere av de store strømmeselskapene kan vise mer ukrainsk innhold. Både nye titler, men også filmer som allerede er utgitt.

Netflix logoen på en mobilskjerm.
OLIVIER DOULIERY / AFP

Foreløpig har kun Netflix kastet seg på.

Sammen med det ukrainske filmakademiet, har de gitt om lag 150.000 kroner hver, til 48 kommende serier og filmer.

Oversiktsbilde av Kyiv.
Emilio Morenatti / Emilio Morenatti AP

Valentyn Vasyanovytsj sin kone og datter flyktet til Østerrike.

Han og sønnen valgte å bli igjen.

De vil hjelpe Ukraina på den måten de kan best.

Pressebilde av Valentyn Vasyanovytsj, i forbindelse med lanseringen av filmen Reflection i 2021.
Foto: Ukrainian State Film Agency

«Russland har et enormt propagandamaskineri, og kommer til å produsere mange filmer som vil forvrenge sannheten. Det er viktig for oss at den ukrainske sannheten kommer frem. Også i tiden etter krigen.»