Fjorden er dekket av et hardt hvitt lag
De store båtene kan sette seg dønn fast
Da er det én som kan hjelpe

På tjukk is

Det er grytidlig.

Inne i båten Thor III er det liv.

Kystverket har rekvirert isbryting.

En gammel motor starter opp.

Kaptein Tor Nilsen ombord i Thor 3

Han heter også Tor. Kapteinen altså.

Han har nettopp gnidd søvnen ut av øynene.

Det kan bli litt lite hvile på dem begge. Tor og Thor.

Men nå haster det å bryte opp isen.

En diger bilbåt er venta inn Drammensfjorden.

Thor III er landets eldste isbryter - sjøsatt i 1960.

På strenge vinterdager har den gått fram og tilbake mellom Drammen og Svelvik.

Utallige båter har fått hjelp.

Den unike lille båten er bygget for å bryte opp den aller tøffeste isen. Den er den eneste i sitt slag i Norge.

Ved Drammen Havn sperrer isen for all trafikk.

Uten skipsfarten stopper Norge.

I dag skal armeringsjern og biler inn. Trelast skal ut.

Thor III starter med å seile i ring rundt i havna.

Den må lage snuplass og åpne ruta for bilbåten som kommer i det fjerne.

Det er knapt med tid.

Maskinist Leonard Westerlund jobber i maskinrommet på tredje uka.

Konsentrert passer han på at maskineriet ikke går varmt.

Hvis delene ryker, kan det bety slutten for den lille isbryteren.

Det er umulig å skaffe nye.

Thor III er teknisk godkjent fram til 2026.

Etter det er skjebnen uviss.

Hvis den blir utslitt, finnes det ingen tydelig plan B.

Maskinen må behandles med kjærlighet og olje.

Helst to liter i timen.

Kaptein Tor Nilsen følger nøye med.

I dag har Thor III oppført seg som den skal.

De rakk det akkurat.

Inn seiler bilbåten Nordic Ray.

Den er 148 m lang og har 736 biler om bord.

Han puster lettet ut. Og inn.

Maskinist Leonard Westerlund og kaptein Tor Nilsen ombord på Thor 3

En vits og gamle sjømannshistorier gir godt humør i styrhuset.

De har reist hit fra hver sin kant av landet.

Maskinisten fra Sunnmøre og kapteinen fra Østfold.

Men det finnes én sunnmøring til om bord.

Matrosen Arild Synnes må tåle kulda.

I dag er det 20 minus.

På tide å ta fatt på fjorden ut til Svelvik.

Båten legger seg oppå isen og trykker den ned. Det er bølgene som knekker isen.

Flakene gjetes ut gjennom Svelvikstrømmen.


Drammensfjorden har mye ferskvann.

Derfor er isen ekstra hard.

Den legger seg også raskere her enn andre steder langs kysten.

Arktis eller Drammensfjorden?

Det banker og slår i båten.

30 cm tykk is brekkes opp.

En måke kretser ivrig rundt.

Den venter på Tor og Thor.

Med åpen råk er det lettere å finne mat.

Tor tillater seg å la tankene fly.

Han har vært på sjøen siden 1965.

Nå er han egentlig pensjonist, men når Thor III må jobbe, blir han tilkalt.

Nå er mannskapet om bord i tre uker.

At det er trangt blir fort en vane.

Privatlivet leves side om side.

Henger bildene rett eller skeivt i salongen?

Det er jammen ikke godt å si.

Lite er forandret siden båten ble bygget.

Kong Olav følger med på alt.

Tilbake i Drammen havn.

Thor III fortøyes for første gang i dag.

Snart må den ut igjen.

Men først skal sjømannsfrokosten fortæres og nytes.

Den kokekyndige matrosen, Arild, sørger for føden.

Sild og egg.

Uten silda blir det dårlig stemning.

Måltidene er høydepunktet om bord.

Er de heldige blir det en beinstrekk før neste runde.

Råka er åpen.

Vinterdagen er nydelig.

Men snart pakker isen seg igjen.

Journalist

Caroline Bækkelund Hauge

Fotojournalist

Caroline Utti

Video

Tordis Gauteplass

Ansvarlig redaktør

Vibeke Fürst Haugen