Hopp til innhold
Kronikk

Visjoner, ikke illusjoner for storbyene

Befolkningsvekst er en utfordring, men det er også en mulighet. Det gir oss muligheten til å skape enda grønnere, mer konkurransedyktige og innovative byer i fremtiden.

Barcoderekka i Oslo

Befolkningsveksten i storbyene stiller nye krav til byplanlegging, og en helhetlig areal- og transportplanlegging er en viktig forutsetning for å skape gode byer og byregioner. Derfor er kommunereformen spesielt viktig også i tett befolkede områder, skriver kronikkforfatter.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Den klart største utslippskilden i norske byer er transportsektoren. Når Regjeringen nå er i gang med bymiljøavtaler for å bidra til en nasjonal satsing på kollektivtrafikk og infrastruktur, er dette svært etterlengtet fra storbyene.

Det finnes allerede mange gode eksempler på grønn og fremtidsrettet utvikling i våre største byer: Tromsø lager en grønn transportetappe i bymarka, Stavanger lager egne bussveier og Kristiansand lager sykkelekspressvei mellom sentrum og de største bydelene. Dette er bra for både klimaet og innbyggerne, som får bedre helse gjennom aktivitet og bedre luftkvalitet. En grønn byutvikling kommer som følge av konkret politikk som følges opp over år.

MER OM BYPOLITIKK: Behovet for en byvalgkamp

Lover luftpenger

Når Arbeiderpartiet nå plutselig lover penger til en rekke prosjekter, fremstår det mest som gode ønsker. Det hjelper lite å legge en milliard på bordet til prosjekter som er langt fra byggeklare. Det de lover er luftpenger, myntet på å forlede velgerne til å tro at Arbeiderpartiet vil satse mer enn de gjorde da de hadde makten.

Når Arbeiderpartiet nå plutselig lover penger til en rekke prosjekter, fremstår det mest som gode ønsker.

Mudassar Kapur, Høyre

Da de regjerte stemte Arbeiderpartiet ned et forslag om at regjeringen skulle delta med 50 prosent finansiering av store kollektivløft i byene. Nå forventer de at vi skal tro dem på at de ønsker å bidra med 70 prosent. Høyre satser på å vise i praksis hva vi vil gjøre, også når vi er i posisjon. Derfor har Regjeringen nå gått inn for en statlig finansiering på nettopp 50 prosent av kollektivsatsinger i storbyene.

Velfungerende byer og byregioner er ikke kun et gode for dem som bor der, men noe hele landet er avhengig av. Bærekraftig utvikling av byene og byregionene er avgjørende for at vi skal kunne løse de globale klimautfordringene, men også de lokale miljøutfordringene i de store byene.

FØLG DEBATTEN: NRK Debatt på Facebook

Like mye de neste 30 år som de siste 100 år

Befolkningsveksten i storbyene stiller nye krav til byplanlegging, og en helhetlig areal- og transportplanlegging er en viktig forutsetning for å skape gode byer og byregioner. Vi må bygge boliger, skoler og infrastruktur som er bærekraftige og fremtidsrettet, og det må bli en større sammenheng mellom hvor vei og bane bygges, og hvor det bygges boliger og skoler.

Derfor er kommunereformen spesielt viktig også i tett befolkede områder.

Arven etter den rødgrønne regjeringen er overstyring av lokaldemokratiet i blant annet byggesaker, et stort etterslep i boligbyggingen og hindringer for å møte veksten. Vår regjering har startet snuoperasjonen. For landets storbyer er det godt endelig å ha en regjering som ser verdien av å satse på dem, og som har tillit til at viktige oppgaver også kan løses lokalt.

Før sommeren vedtok Stortinget mange forenklinger og endringer i plan- og bygningsloven. Flere nye forenklinger er varslet. Sammen med regjerings satsing på kollektivtrafikken, får vi gode resultater som i Oslo der boligutbygging sees i sammenheng med miljøvennlig transport.

FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter

En skolepolitikk for fremtiden

Skolen er viktig for at barn og unge skal kunne realisere sine drømmer. Elevene skal møte en skole som gir dem muligheten til å oppnå sitt potensial, og som gir dem forutsetninger for å lykkes. En god skole er vårt fremste verktøy for å skape sosial mobilitet, og vil legge grunnlaget for utvikling av ny kompetanse til et innovativt næringsliv.

Byene er tjent med en ambisiøs bypolitikk både lokalt og nasjonalt, og Høyre har vist i praksis at vi kan storbypolitikk.

Mudassar Kapur

Derfor satser Høyre konsekvent på skolen i de byene vi styrer. Programmene «Leselos» og «Regnebyen» i Bergen er gode eksempler på hvordan Høyre jobber for å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og regning, og som legger grunnlaget for at elevene skal lykkes i alle fag. I Trondheim har Høyre fremmet en rekke forslag til styrking av innholdet i skolen, for eksempel gjennom styrket satsing på byens lærere. Og Stavanger har lenge tilbudt sine nyutdannete lærere veiledning for å sikre videre kvalifisering i yrket.

Hvem er bypartiet?

Byene er tjent med en ambisiøs bypolitikk både lokalt og nasjonalt, og Høyre har vist i praksis at vi kan storbypolitikk.

Høyre ruster seg til kamp for å beholde makten i de største byene og ta over ordførerklubben i Trondheim.