Hopp til innhold
Kronikk

Vi har alle løftet Trump

Hvis Donald Trump blir Amerikas neste president, har vi en del av skylden.

US-GOP-PRESIDENTIAL-NOMINEE-DONALD-TRUMP-HOLDS-RALLY-IN-JACKSONV

'Hans frittalende ytringer tiltrekker seg journalister på jakt etter klikkbare overskrifter, som kan gjøre kjedelige politiske artikler mer lesbare, og selv om mange av artiklene er negativt vinklet, gjengir de hovedpoenget i Trumps ideologi og meninger', skriver kronikkforfatteren.

Foto: MARK WALLHEISER / Afp

I begynnelsen lo vi litt av det. En multimillionær og reality-TV-kjendis som stiller til valg for å overta verdens mektigste jobb. Internett flommet over av latterliggjørende Trump-memer, som oppskrifter på hvordan du kunne lage din egen Trumpkin til Halloween, eller det virale fenomenet Trump your Cat hvor man kunne bruke kattepels fra sofaen til å etterape The Donalds hårsveis.

Lenge var det hele en vits for folk, og Trump ble dømt nord og ned av valgeksperter. Ingen kunne se for seg at Trump skulle bli republikanerens presidentkandidat og konkurrere med Hillary Clinton om å innta hovedsetet i Det hvite hus. Men så skjedde det likevel. Ingen så det komme, men mange av oss var med på det. Hvordan?

Newsjackin

I 2011 ansatte Donald Trump den da 25 år gamle Justin McConney som sin nye Director of Social Media. På denne tiden har Trump bare 300.000 følgere på Twitter, og enda verre; 100.000 følgere på Facebook. I et intervju med nettstedet The Drum snakker McConney om strategien de arbeidet etter for å bygge Trumps sosiale tilstedeværelse:

«Jeg foreslo for Trump å tvittre flere ganger daglig. Jeg var innom hver morgen, vi diskuterte nyheter vi kunne snakke om på sosiale medier, og vi fant ut hva han ville tvittre og hva som kunne bli en videoblogg.»

Hans frittalende ytringer tiltrekker seg journalister på jakt etter klikkbare overskrifter.

Slik begynte de, og etter hvert ble aktualitet og kontroverser Trumps mantra. Etter offentliggjøringen av hans presidentkandidatur, økte frekvensen på de gangene han forsøker å «news jacke» aktuelle tema med kontroversielle og frittalende påstander. Dette gjør at han ofte nevnes i sammenheng med de mest populære søkeordene på Google, som igjen gir han mer trafikk tilbake til sine sosiale kanaler.

McConney og det digitale teamet hans rådgir Trump om å være til stede når noe skjer, og direktekvittring og live streaming blir kraftfulle våpen i hendene hans. Eksempler på dette er når han bruker Twitter til å be om å utestenge alle muslimer fra USA etter San Bernadino-skytingen, og da han hevder at forskning på global oppvarming er bortkastede penger.

Klikker seg til topps

Med Trumps enorme satsing på sosiale medier, sprer hans meninger seg til en mye større masse enn hva han oppnår gjennom tradisjonelle kanaler. Hans frittalende ytringer tiltrekker seg journalister på jakt etter klikkbare overskrifter, som kan gjøre kjedelige politiske artikler mer lesbare, og selv om mange av artiklene er negativt vinklet, gjengir de hovedpoenget i Trumps ideologi og meninger. All publisitet hjelper.

Vi klikket, scrollet, lo og delte alle de hysteriske utsagnene og vitsene.

Over tid tiltrekker han seg en rekke meningsfeller, og etter hvert også sterke allierte på innsiden av det republikanske partiet. Trump er den mest synlige og best kjente av de republikanske kandidatene, og den det er mest sannsynlig at velgerne vil huske ved valgurnene. Når stemmene over hvem som skal representere republikanerne i kampen om å bli USAs neste president ble talt opp, vant Trump overlegent.

Latteren har stilnet

Ingen ler av Donald Trump lenger. I forrige uke ble en video av Barack Obama spredt, hvor den nåværende presidenten advarer mot å innsette Trump som verdens mektigste mann. I Reddit-forumet The_Donald, som har vokst til 200.000 følgere, latterliggjøres Obama for det som kalles en artig forestilling. Forumet er kjent for å kaste ut alle som mener noe annet enn at Trump er den rette for jobben, og er fullt av beinharde Trump-sympatisører.

Selv om mange av artiklene er negativt vinklet, gjengir de hovedpoenget i Trumps ideologi og meninger.

På tilsvarende måte som på Reddit har Trumps digitalavdeling klart å bygge store følgerskarer på Instagram, Youtube, Twitter og Facebook, som etter hvert er blitt fanbaser fremfor en kilde til humor. Det som har skjedd oppsummeres godt av en anonym Reddit-bruker:

«Jeg var overbevist om at /r/The_Donald var satire, og jeg hang rundt på forumet og tullet, helt til de ble seriøse og blokkerte meg for noen måneder siden.»

Fortsetter å trekke strikken

Det som begynte som en dårlig spøk for lesere over hele verden, har blitt et reelt problem som går helt til toppen av amerikansk og internasjonal politikk. Samtidig fortsetter Trump og hans team å strekke strikken enda lenger, som da han i forrige uke kastet ut en kvinne og et barn fra et valgkampmøte, og da han hevdet at valget i november vil bli manipulert av demokratene og crooked Hillary.

Har det rablet for Trump? spør VGs kommentator Hans Petter Sjøli i et innlegg i VG 4. august. For å finne svaret på dette kan vi gå tilbake til begynnelsen, da Trump-memene florerte som verst og amerikanske talkshow-hoster kunne presentere «De 5 dummeste tingene Trump sa forrige uke», og hele salen lo av det. Vi klikket, skrollet, lo og delte alle de hysteriske utsagnene og vitsene om og med Trump, som alle var på med å gi ham kontinuerlig tilstedeværelse og synlighet på tvers av alle sosiale kanaler.

Har det rablet for Trump? Nei, det har nok ikke det. Han har skjønt hva som fungerer, og nå vil han ha enda mer.

FØLG DEBATTEN: Twitter og Facebook