Hopp til innhold
Kronikk

Ta tempen på strømselskapene

Det er dessverre grunn til å frykte at flere enn Hafslund bedriver en markedsføring som sprekker når dagslyset treffer.

Strømmaster og kraftledninger

Hafslund selger en tullete prisgaranti. Selskapet utnytter at folk ikke forstår kraftprisene, mener Forbrukerrådet.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

- Det blir feil å gå i dybden, mener Hafslund, som nektet å stille til debatt mot Forbrukerrådet i Dagsnytt 18 før helgen om selskapets markedsføring av en garanti mot høy strømpris.

Dette skjedde etter at Forbrukerrådet i morgensendingene hevdet at Hafslund her selger en tulle-garanti. og at det er dyrt og unødvendig: Prisene vil aldri nå et nivå i vinter der garantien vil lønne seg.

Pusher pris

Hafslund er Norges største strømselskap med over 900 000 strømkunder og 560 000 nettkunder. Strømleverandøren har sagt til NRK at de ikke tjener på at kundene inngår avtaler med høyere priser eller garantert makspris.

Jeg forstår usedvanlig godt at Hafslund ikke vil stille i debatt.

Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Er det sant at de har engasjert telefonselgere for å pushe disse produktene på oss, slik at Hafslund ikke skal tjene mer? For konsernsjefen i Hafslund selv sier det helt motsatte i årsrapporten for 2012: «Vi skal også få de nye salgskanalene våre til å bli både mer effektive og mer lønnsomme.» Jeg mener det er dette «løftet» vi har sett resultatet av i den offensive markedsføringen i 2013.

Jeg forstår usedvanlig godt at Hafslund ikke vil stille i debatt. For Hafslund og dets korps av selgere hausser helt uberettiget opp farene for oss forbrukere for at strømprisen blir høy denne vinteren. De skaper frykt, slik at vi inngår ulike former for strømavtale, der vi betaler mer enn «spotpris med lavt påslag» – markedspris har jo vist seg å være det gunstigste alternativet over tid.

Spiller på utrygghet

Selskapet opplyser til NRK at halvparten av kundene har disse dyreste avtalene. De utnytter nå at kraftprisene er blitt ugjennomtrengelige for folk å forstå.

Når det gjelder prissjokk over 60 øre i vinter, er det svært usannsynlig.

Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Det rasjonelle valget i møtet med selskaper som spiller på forbrukernes utrygghet for å tjene penger, er å analysere din risiko. Du må stille deg to spørsmål: Hvilken negativ konsekvens risikerer jeg uten dette garanterte produktet - og hvor sannsynlig er det at dette kommer til å inntreffe?

Når det gjelder prissjokk over 60 øre i vinter, er det svært usannsynlig.

Og hvilken negativ konsekvens kan strømpris over 60 øre få for deg som forbruker? Hvis du er en alminnelig strømkunde og bor i leilighet, bruker du kanskje rundt 1000 kWh i måneden – som med markedspris koster deg i overkant av 350 kroner i måneden (nettleie kommer i tillegg).

Er du egentlig villig til å betale 30 kroner mer hver eneste måned for å være garantert at du ikke må ut med 100 kroner ekstra?

Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Dersom prisen stiger til 60 øre, over en hel måned, betaler du 600 kroner. Og hvis prisen skulle doble seg, over en hel måned, – noe som ekspertene mener er svært, svært usannsynlig, så ville du betale vel 700 kroner i måneden. Her finner du spotprisen på nordpool.com

Dårlig deal

Er du egentlig villig til å betale 30 kroner mer hver eneste måned for å være garantert at du ikke må ut med 100 kroner ekstra, når det er svært, svært usannsynlig at en slik prisøkning vil finne sted?

Forbrukerrådet spår ikke strømpriser. Men allerede i august var flere eksperter ute i VG og «avlyser strømsjokk til vinteren» og fortalte at «prisene synker i 2014». Eksperter anslår en strømpris på 30 til 36 øre. Avlyser strømsjokk til vinteren

Er det da anstendig at Hafslunds markedsførere ringer deg etter dette for at du skal «forsikre» deg mot at prisen havner over 60 øre?

Hvor utbredt er denne praksisen blant landets strømselskaper? Hvordan opptrer Norges mange andre leverandører av strøm?

Landets journalister bør ta tempen på strømselskapene.