NRK Meny
Normal

Striden om musikkstrømmen

Konkurransen om brukerne i strømmemarkedet hardner til. Men kan vi stole på suksesshistoriene strømmegigantene forteller oss?

US-TIDAL-X:-JAY-Z-B-SIDES-IN-NYC TIDAL X: Jay-Z B-sides in NYC

Rapperen Jay-Z er største eier og frontfigur for Tidal, som har vokst ikke minst ved oppkjøp av Norske Wimp. Strømmeselskapene kjemper om kundene, og presenterer statistikk det er grunn til å være skeptisk til, skriver kronikkforfatteren. Her er Jay-Z under Tidal-X, en konsert selskapet arrangerte til inntekt for humanitære formål.

Foto: Theo Wargo / Afp

Forrige uke ble det klart at det brygger til krig i musikkstrømmemarkedet. Spotify annonserte at de har samlet inn én milliard friske dollar for å ytterligere posisjonere seg i strømmemarkedet. Den svenske giganten kunne melde at de har 30 millioner betalende kunder, og med det vise muskler til Apple Music, Tidal og andre konkurrenter.

Tidal på sin side feiret ett år som amerikansk strømmetjeneste ved å annonsere at de har tre millioner kunder, noe som i bunn og grunn er veldig gode tall og som kom overaskende på flere.

Jay-Zs amerikanske Tidal har hatt en litt trang fødsel

Samtidig kom det frem at Jay-Z og Tidal forbereder et større søksmål mot selskapets tidligere norske eiere. Kort fortalt virker søksmålet å dreie seg om at det antall abonnementer som ble beskrevet i Wimp når selskapet ble solgt, ikke stemmer overens med virkeligheten, ifølge saksøkerne. Det handler om andelen brukere som abonnerer på tjenesten som følge av at de har kjøpt et annet produkt (et mobilabonnement, en tv-pakke, eller liknende).

Henger etter

Jay-Zs amerikanske Tidal har hatt en litt trang fødsel etter at hip-hop-stjernen kjøpte den norske strømmetjenesten Wimp og relanserte den i USA under nytt navn og med en famøs presskonferanse i New York. Både pressekonferansen og en rekke andre saker den siste tiden gjorde at flere har stilt seg kritiske til hvorvidt Tidal ville overleve i konkurranse med de andre aktørene.

Spotify har fått et formidabelt forsprang og Apple er et av verdens største selskap – de har dype lommer.

Å sammenlikne med Spotify og Apple Music (hvorav den førstnevnte har 30 millioner betalende kunder og den andre har 11 millioner) blir ikke helt rettferdig. Spotify har fått et formidabelt forsprang og Apple er et av verdens største selskap – de har dype lommer. Derimot kan man sammenlikne med Deezer og Rhapsody som begge har eksistert i flere år og som ifølge nettstedet Music Business Worldwide har henholdsvis 3, 8 millioner og 3,5 millioner betalende brukere.

Tidal med sine 3 millioner brukere er dermed den femte største strømmetjenesten blant såkalte betalende, on-demand tjenester (Youtube er altså ikke regnet med). Men, ifølge tallene fra Tidal er nær halvparten av kundene deres såkalte high-fidelity kunder som betaler dobbel pris for sine abonnementer.

Det er med andre ord mulig at omregnet i standardiserte månedspriser så forbigår Tidal både Deezer og Rhapsody og i virkeligheten plasserer seg som verdens tredje største aktør i markedet. Hvis tallene stemmer.

Spotify er for tiden på en sjarm-offensiv, med forrige ukes utspill om at nordisk musikks suksess i stor grad skyldes Spotifys svenske opphav.

Tvilsom statistikk

Truslene om søksmål handler om at tallene fra Wimp ikke har vært riktige, hevdes det i søksmålet. Kan man da stole på nyheten om at Tidal har tre millioner brukere i dag? Det er flere ting knyttet til pressemeldingen som det stilles spørsmål ved. For eksempel at Kanye Wests album ”The Life of Pablo” har blitt strømmet 250 millioner ganger i løpet av de ni første dagene. Til sammenlikning var Spotifys rekord 205 millioner strømminger på Justin Biebers album ”Purpose” i løpet av sin første uke.

Ettersom Spotify har totalt 100 millioner brukere og Tidal ”kun” har tre millioner, virker tallet veldig høyt. Tallene gir meg en følelse av propaganda mer enn opplysning.

På den annen side kan det samme sies om Tidals konkurrenter. Spotify er for tiden på en sjarm-offensiv, med forrige ukes utspill om at nordisk musikks suksess i stor grad skyldes Spotifys svenske opphav og de nordiske markeders raske adopsjon av strømme-formatet som gjør at musikkglade nordmenn og svensker i stor grad får prege salgstall og spillelister over hele verden.

Det ligger en historie bak dagens tall som vitner om en enorm vekst i strømmemarkedet.

Enorm vekst

Dette kan selvfølgelig medføre en viss riktighet, men det undergraver samtidig norske artisters suksesshistorie og det faktum at vi i større grad har truffet på sjanger og tidsånd. Når man i samme åndedrag tar til orde for at strømmetjenesten har skapt et internasjonalt marked for norsk heavy metal, virker utspillet noe søkt. Norsk heavy metal har hatt et stort internasjonalt publikum lenge før Spotify.

Det ligger en historie bak dagens tall som vitner om en enorm vekst i strømmemarkedet. Tallene samlet sett viser over 50 millioner betalende strømmekunder på verdensbasis. Og, enda viktigere, markedet vokser i stor fart – både Spotify og Apple Music viser at hver av tjenestene får en million nye betalende kunder hver måned.

I et slikt marked blir det viktig å posisjonere seg og ta del i veksten. Det er i et slikt bilde vi må tolke dagens tall fra Tidal, så vel som fra de andre selskapene.