VG kjører nå en kampanje mot det de kaller motebloggeres ekstreme sunnhetsfokus via blogging om kosthold- og treningsvaner. Det er ganske friskt fra avisen som over helgen brakte oss «nyhetene» om fettfrie Farmen-finalister, at «verdens mest sexy kvinne» har blitt mamma og reaksjonene på det siste kjolestuntet til Kristen Stewart. Saker som overhodet ikke gir assosiasjoner til kropp og selvbilde?
Ironien blir desto større når VG selv i aller høyeste grad har bidratt til at norske motebloggere har fått status og lesere gjennom redaksjonell omtale og lenking til deres blogger. Norges største avis vil også ha klikkene som søte unge, selvutleverende jenter kan gi dem. For nå å fronte en kampanje mot dem.
LES SVARET FRA VG: - Ingen kampanje mot rosabloggerne
Redaksjonell oppmerksomhet
Avisen brakte oss «bloggkrigen» mellom Ida Wulff og Voe, nyheten om at Voe var tullegift på Facebook, og kjørte frem Wulff i VG TV. Jeg nevner Voe og Wulff fordi de var tidlige bloggsuksesser med oppsiktsvekkende mange lesere i utgangspunktet, med rundt 5-10.000 klikk om dagen, før tradisjonelle medier oppdaget dem.
Det var gjennom redaksjonell oppmerksomhet at de såkalte rosabloggerne fikk en enorm status blant unge jenter, og ikke minst dro det lesertallene i været. Med bilder av seg selv i «dagens outfit» gjorde de stor suksess som den virtuelle kuleste jenta i skolegården.
Den norske bloggboblen
Det interessante er at rosabloggeres suksess er et særnorsk eller nordisk fenomen. Det var først og fremst politiske samfunnsbloggere som slo gjennom og fikk oppmerksomhet i tradisjonelle medier i land som USA og Storbritannia. Selv verdens mest kjente unge moteblogger, Tavi Gevinson, hadde bare i underkant av 20.000 daglige lesere da hun fikk internasjonal oppmerksomhet.
Kanskje ikke så rart. Mens norske motebloggere tar bilder av seg selv i sponsede merkeklær, satt Gevinson på første rad under visninger i New York. Gevinson er fortsatt et popkulturelt fenomen, men respektert for å gi en stemme til sin generasjon. Det går tretten på dusinet av norske, nydelige tenåringsjenter i moteklær.
FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook
Tavi Gevinson definerer seg som moteinteressert feminist og nerd, og har svært interessante tanker om forflatningen av kvinneroller og idealer (se henne på TEDtalks). Hun var seksten da hun holdt innlegget. Hun hyller våre feil og mangler som det som definerer oss som mennesker og individer. Du får ikke se Tavi Gavinson i «dagens outfit». På en annen side er det vel få amerikanske aviser som ville brukt spalteplass på en oppkonstruert «bloggkrig» mellom to tenåringer.
Er tradisjonelle medier hovedproblemet?
At medier (VG er ikke alene) dekker rosabloggerne kan forsvares fordi mediene skal vie oppmerksomhet til små og store hendelser og strømninger i samfunnet. Rosabloggerne er definitivt interessant som fenomen, både ut fra hvem de er, hva de skriver og hvordan de påvirker. Det er helt greit med et kritisk blikk på alle som aktivt gir seg selv en rolle i offentligheten, uavhengig om det er rosabloggere, samfunnsbloggere (eller som vi kaller oss selv nå, «skribenter») eller andre meningsbærere.
Vi som ønsker oppmerksomhet og å påvirke må tåle at noen stiller spørsmål om hvorfor og hvordan. Derfor er det helt legitimt å påpeke at de mange rosabloggerne med fokus på utseende, trening og kosthold, kan være problematiske. Men da er det også helt legitimt å stille spørsmål ved om det er tradisjonelle mediers fokus på nakenhet, kropp og utseende som er hovedproblemet.
Tradisjonelle medier skriver gjerne om hvordan vi kan få kjendisenes superkropper. Som da VG TV lager, eller skal vi si stemmelegger, innslag om hvordan stjernene får Hollywood-kroppen. Mangel på kroppsfokus? Sunne råd? Kritisk journalistikk? Neppe.
FØLG DEBATTEN: Ytring på Twitter
Kroppsfokus
Det er jo hyggelig at MinMote.no graver opp fire formfulle bloggere vi vil elske, men det er første gang vi ser dem omtalt. At VG-journalister på Twitter blir sure for at jeg kaller dette dobbeltmoral kan jeg leve med. At avisen selv både har bidratt til å bygge og gi status til fenomenet rosabloggere, for deretter legge skylda for kroppsfokuset blant unge jenter på dem, er derimot ganske uhørt.
Bedre blir det ikke når kampanjen går ut på å få jenter til å sende inn bilder av seg selv med hjertetegn for å vise at de er fornøyd med seg selv og kroppen sin. Er ikke det kroppsfokus?
LES OGSÅ: «Kalde fakta, lunkne reaksjoner» av Ida Eritsland
Lubben jente med selvtillit
MinMote-leder Sonia Huanca Vold og NRK-profil Helle Vaagland bidrar begge med bilder. Tilfeldigvis to flotte, slanke damer mange antakeligvis drømmer om å se ut som. Jeg ser ikke bort fra at de klarer å dytte frem ei flott lubben jente med selvtillit som rollemodell. Men hva med hun som sliter fordi hun mener hun er for tynn? Skal hun sende inn hjertebilde og si hun er fornøyd? Hva er et godt kroppsforbilde?
På en annen side kan jo dette gi håp for det nye året. Kanskje vi slipper å få halvnakne kropper og lettkledde kjendiser trykket i trynet når vi vil lese nyheter på vg.no.
Handling sier mer enn ord. Dersom VG vil stå opp mot kroppshysteriet kan de jo gå foran gjennom å kutte ut spekulative illustrasjoner, fordummende kjendisartikler og tips om hvordan få Hollywood-kroppen. Litt selvransakelse hadde vært på sin plass før de stiller seg først i rekka for å plassere skylda hos unge jenter som blogger.
Kronikkforfatteren blogger under navnet Vampus.