NRK Meny
Kronikk

Spillkonsollenes fremtid

Sony presenterte i natt Playstation 4. Professor i spillteknologi Alf Inge Wang skriver om hvordan de nye konsollene kan endre måten vi spiller på.

Lansering av PlayStation 4 i New York
Foto: EMMANUEL DUNAND / Afp

Sony presenterte i natt deres visjon for hva neste generasjon spillkonsoller skal være.

Kort oppsummert vil Playstation 4 gi en sterkere spillopplevelse gjennom forbedret grafikk, legge mer vekt på sosiale spillopplevelser, legge til rette for å kunne dele spillopplevelser med venner, gjøre spill umiddelbare, tilgjengelige overalt og på flere plattformer, og gjøre streaming av dataspill allment. Hva betyr dette for spillkonsollenes framtid?

FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter

Konkurranseaspektet

Historisk sett har det vært klare skiller mellom ulike spillplattformer. Spillerne har gjerne holdt seg hovedsakelig til én eller få spillplattformer. De dedikerte spillerne har alltid fokusert enten på PC eller på hjemmekonsoller.

Min spådom er at Nintendo vil være taperen i den neste runden av konsollkrigen.

Alf Inge Wang, professor i spillteknologi

Spesielt etter at smarttelefoner og nettbrett gjorde sitt inntog, har dette bildet blitt mye mer fragmentert. Andelen av befolkningen som spiller dataspill har økt, samtidig som at flere gjerne spiller på mange plattformer, og er mindre lojale til en plattform. I tillegg har markedet for sporadiske spillere økt dramatisk, og det dukker stadig opp nye spillplattformer som for eksempel smart-TV og stream box. De nye spillplattformene spiser av markedene til de mer etablerte PC- og konsollplattformene, og utgjør dermed en stor framtidig risiko for de store aktørene som Sony, Microsoft og Nintendo. Flere har stilt spørsmålet om at den neste generasjon spillkonsoller vil bli den siste. Andre har stilt spørsmålet om det i det hele tatt finnes noe framtidig marked for spillkonsoller.

Mye ligger likevel til rette for at neste generasjon konsoller kan bli en økonomisk suksess. Både Microsoft og Sony har solgt over 70 millioner konsoller hver, mens Nintendo har solgt nærmere 100 millioner. Det er nærliggende å anta at store andeler av de som har konsoller i dag, også vil kjøpe neste generasjon konsoller.

LES OGSÅ: Fire ting Sony glemte

Nintendo blir taperen

Basert på Sony sin pressekonferanse i natt, ser det ut til at Playstation 4 har det som skal til for få god oppslutning. De mest tiltalende egenskapene med den nye konsollen sett fra spillerens ståsted, er en merkbar forbedring i grafikk, muligheten til å pause og starte spill uten å vente på innlasting, vektlegging av sosiale tjenester, deling av innhold og spillopplevelser, mulighet for å strømme spill, samt en rekke spennende spilltitler.

Et av Sonys klare budskap med Playstation 4 er at det sosiale aspektet av dataspill blir stadig viktigere.

Alf Inge Wang, professor i spillteknologi

Ryktene sier at neste generasjon Xbox fra Microsoft vil tilby mye av det samme som Playstation 4. Min spådom er at Nintendo vil være taperen i den neste runden av konsollkrigen. Hovedgrunnen til dette er at Sony og Microsoft vil tilby konsoller med mye bedre grafikk, og samtidig kunne tilby touch-skjermbasert interaksjon, slik Nintendo Wii U tilbyr.

Vil det endre måten vi spiller på?

Et av Sonys klare budskap med Playstation 4 er at det sosiale aspektet av dataspill blir stadig viktigere. Sony ønsker å gjøre dataspill til en sosial opplevelse, noe man kan dele med venner – virkelige venner, og ikke bare tilfeldige online-venner.

For mange hardbarkede PC-spillere er det ikke noe nytt i å dele spillvideoer med andre. Nyheten ligger i at Sony bygger slik funksjonalitet inn i både maskinvaren til konsollen, lager en egen knapp til formålet og tilbyr tjenester som gjør dette svært enkelt og tilgjengelig. Tanken her er å kunne tilby tilsvarende spillopplevelser som når venner sitter i samme rom, selv om man spiller hver for seg. Spesielt interessant er muligheten at venner som deler en spillopplevelse over nett kan hjelpe hverandre med enten å ta over kontrollen eller med å utveksle spillobjekter mellom seg. Igjen finnes det muligheter for å gjøre dette i dag, men det er ikke integrert slik at det kan gjøres med alle typer spill.
Microsoft og Nintendo vil også tilby tilsvarende sosiale tjenester for deres spillkonsoll, og det blir spennende å se hvor langt de vil dra det sosiale aspektet med dataspill.

Med neste generasjon spillkonsoller vil en også kunne spille uavhengig av hvor en er og hvilket utstyr en bruker.

Alf Inge Wang, professor i spillteknologi

Med neste generasjon spillkonsoller vil en også kunne spille uavhengig av hvor en er og hvilket utstyr en bruker. Det har vært gjort en del forsøk med dette tidligere, uten nevneverdig suksess. Utfordringen er at det vil være vanskelig å kunne tilby en full spillopplevelse på for eksempel en smarttelefon eller nettbrett, spesielt siden disse gir begrensede muligheter til å kontrollere spillet. Det er mest sannsynlige at deler av spill kan være tilgjengelig på ulike type utstyr, som for eksempel trening av karakterer, oppsett og planlegging av dueller, visning av statistikk og så videre.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Framtiden for spillkonsoller

Om spillkonsoller vil overleve og blomstre i framtiden, avgjøres av evnen til å gi sterke og unike spillopplevelser som er langt bedre enn det man kan få på mobile plattformer. Samtidig må konsollene kunne tilpasse seg endringer i spillkulturen, som for eksempel inntoget av sosiale medier og ønsket om umiddelbar tilgjengelighet.

Så langt ser det ut til at neste generasjon konsoller vil fokusere på nettopp dette.