Hopp til innhold
Kronikk

Er Snapchat verdt 62 milliarder?

Det er ikke meldingstjenesten i seg selv, den tekniske løsningen eller de ansatte, som koster. Det er de unge brukerne.

Snapchat CEO Evan Spiegel

Snapchat's CEO Evan Spiegel (bildet) kan smile bredt. Det kinesiske selskapet Alibaba Group vil nemlig investere 10 milliarder dollar i meldingstjenesten. – Å åpne opp det kinesiske markedet for Snapchat, og samtidig gi kinesere muligheten til å bruke samme tjeneste som brukere i resten av verden kan være en suksessoppskrift for begge parter, skriver kronikkforfatteren.

Foto: Jae C. Hong / Ap

I går ble det kjent at det kinesiske selskapet Alibaba Group vil investere i meldingstjenesten Snapchat. Investeringen verdsetter Snapchat til 10 milliarder dollar, eller 62 milliarder kroner.

Hvordan kan et selskap som ikke tjener en krone være verdt så mye penger?

LES OGSÅ: Slår alarm om nakenbilder og mobbing på Snapchat

Bilder som slettes

Snapchat ble lansert i juli 2011. Applikasjonen lar brukerne sende bilder, eller «Snaps», til utvalgte venner. Bildet er synlig i inntil 10 sekunder før det slettes fra mottakerens telefon. Senere har de utvidet mer andre tjenester, som «Stories». Bilder som deles med «Stories» er synlige i 24 timer, og er tilgjengelig for alle brukerens venner.

I juni 2014 oppga Snapchat at brukerne delte over 700 millioner bilder og videoer daglig, mens «Stories» har passert en milliard visninger per dag.

Snapchat oppgir ikke hvor mange brukere de har, men analyseselskapet comScore har beregnet at antallet er 27 millioner per juni 2014.

LES OGSÅ: Snapchat-fella du ikke må gå i

Kamp om brukernes oppmerksomhet

For å forstå hvorfor noen synes et selskap uten inntekter er verd så mye, må man se nærmere på hvordan sosiale medier fungerer. Sosiale medier-markedet er en kamp om brukere og deres oppmerksomhet. Klarer man å få mange nok mennesker til å bruke en tjeneste, så har man kommet et stykke på vei. Men bare et stykke.

Hvordan kan et selskap som ikke tjener en krone være verdt så mye penger?

Ståle Lindblad

Det er like viktig å beholde brukernes oppmerksomhet over tid. Konkurrenten er bare et klikk unna.

Facebook har vært de flinkeste i klassen. De har bygget en brukermasse på 1,3 milliarder aktive brukere, og de klarer å beholde de fleste. Det gjør de ved hele tiden å lansere nye tjenester, og endre de tjenestene som allerede eksisterer. Når brukerne finner nye måter å kommunisere på, så forsøker Facebook å tilpasse seg det nye bruksmønsteret.

LES OGSÅ: Uskyldig moro kan ende opp som porno

Attraktiv brukergruppe

Snapchat er for tiden den raskest voksende meldingstjenesten i vår del av verden. I løpet av de siste to månedene er antall visninger av Snapchat Stories fordoblet. Og brukerne er unge mennesker, den mest attraktive brukergruppen i dette markedet. Stadig flere av disse velger å kommunisere med Snapchat istedenfor Facebook Chat eller andre meldingstjenester.

Den viktigste grunnen til at selskaper som Snapchat og Instagram er attraktive er med andre ord ikke den tekniske løsningen eller de ansatte, men at de har brukernes oppmerksomhet.

Alibaba har ikke hatt suksess med sine forsøk på å lansere en konkurrent til WeChat, men nå kan altså Snapchat være løsningen.

Ståle Lindblad

Da Instagram ble en stor suksess og Facebook ikke klarte å stoppe «lekkasjen», så kjøpte de selskapet. Facebook har også forsøkt i kjøpe Snapchat, men eierne takket i fjor nei til budet på 18 milliarder kroner.

For Facebook var oppkjøpet av Instagram viktig fordi de fortsatt «eier» brukerne selv om de bytter bildedelingstjeneste. Dermed kan Facebook fortsette å tjene penger på de gjennom annonser og andre tjenester. Samtidig fikk Instagram tilgang på Facebooks ressurser og kunnskap om brukerne. Det viste seg å være avgjørende da videotjenesten Vine begynte å stjele brukere fra Instagram. Instagram svarte med å tilby sin egen videotjeneste på rekordtid, som i tillegg var enda mer brukervennlig enn Vine. Brukerne valgte å bli hos Instagram, og Vine ble aldri noen suksess.

FØLG DEBATTEN: NRK Ytring på Facebook

Suksessoppskrift

Nå er altså et kinesisk selskap villige til å kjøpe deler av Snapchat til en pris som er mer enn tre ganger høyere enn tilbudet fra Facebook. Alibaba Group er et av de mest suksessrike internettselskapene i Kina. De er den dominerende aktøren innen netthandel i hjemlandet, og kjemper en like hard kamp om de kinesiske brukerne som Facebook, Twitter, Google og Amazon gjør i resten av verden.

En av Alibabas argeste konkurrenter er kinesiske Tencent. Deres meldingstjeneste WeChat har 400 millioner aktive brukere, og Tencent ønsker å tilby blant annet e-handel til disse.

Alibaba har ikke hatt suksess med sine forsøk på å lansere en konkurrent til WeChat, men nå kan altså Snapchat være løsningen. Å åpne opp det kinesiske markedet for Snapchat, og samtidig gi kinesere muligheten til å bruke samme tjeneste som brukere i resten av verden kan være en suksessoppskrift for begge parter.

SE OGSÅ: NRK's samleside for sosiale medier

E-handel-potensial

At Snapchat ikke har funnet en inntektsmodell ennå ser ikke ut til å påvirke verdien. Hverken Facebook eller Twitter tjente en krone de første årene heller. Nå har begge funnet inntektsmodeller som fungerer, og er verdsatt til henholdsvis 1200 og 170 milliarder kroner på børsen.

Sosiale medier-markedet er en kamp om brukere og deres oppmerksomhet.

Ståle Lindblad

I tillegg til å ta del i fremtidige inntekter fra Snapchat kan man tenke seg at Alibaba ønsker å være den partneren som tilbyr Snapchats brukere e-handel og andre tilsvarende tjenester.

Dette er Alibabas kjernevirksomhet, og skaper enorme inntekter.

Gjennom Snapchat vil de kunne øke antall kunder med noen titalls millioner og få en fot i helt nye markeder utenfor Kina. De fleste Snapchat-brukerne er unge mennesker. Dette er fremtidens kunder for Alibaba. De kommer til å handle for mange milliarder i årene fremover, og de er vokst opp med mobil- og e-handel.