Hittil i år har 37 mennesker mistet livet som følge av drukning mens 33 mennesker mistet livet i trafikken. 2018 kan bli det første året med flere drukningsdødsfall enn trafikkdrepte.
Vi i Redningsselskapet håper det ikke skal skje. Sjøsikkerhet og veisikkerhet er like viktig. Regjeringen skal til høsten legge fram en stortingsmelding om sikkerhet på sjøen, og dermed har politikerne nå en gyllen mulighet til å styrke satsingen på området.
Drukning er en humanitær utfordring vi må ta på alvor i en tradisjonsrik kyst- og sjøfartsnasjon som vår. Regjeringen sier selv at «målrettet trafikksikkerhetsarbeid gir resultater» og at «det har vært en stabil nedgang i antall hardt skadde og drepte i vegtrafikken.»
- Les også: Drukning er en stille ulykke
Antallet båter øker. De blir større og går fortere. Det fører til flere ulykker og flere oppdrag for våre redningsskøyter. Vi engasjerer oss sterkt i debatten om hvordan vi redusere antallet ulykker og har nettopp gjennomført møter med både ansvarlig statsråd for forebyggende sjøsikkerhet, næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og nestleder i Stortingets næringskomite Terje Aasland (Ap).
Vi foreslår følgende tiltak innen forebyggende sjøsikkerhet:
Høyhastighetssertifikat. Det er på tide å heve kompetansen hos båtførerne av de raskeste fritidsbåtene. Vi foreslår derfor at regjeringen innfører et eget høyhastighetssertifikat. Dette er i tråd med anbefalingene i sjøfartsdirektoratets «Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt» fra 2012.
Båtførerprøven utvides med en praktisk del. Kombinasjonen økt fart og redusert oppmerksomhet øker faren for ulykker og vår egen statistikk for grunnberøringer peker i samme retning.
Dødmannsknapp. Et nasjonalt påbud om bruk av dødmannsknapp er et rimelig og effektivt tiltak vi mener vil redde liv.
Fartsbegrensninger. Myndighetene må vurdere ulike typer fartsbegrensninger i sitt videre arbeid med tiltak for å redusere antallet ulykker og alvorlighetsgraden i disse. Sjøfartsdirektoratets «Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt» peker for eksempel på at fartsregelverket er uoversiktlig, vanskelig å orientere seg i og lite kjent. Myndighetene må sikre et mest mulig ensartet regelverk og at informasjon om reglene tilgjengeliggjøres med tilpassede skilt og oppdaterte kart.
Opptrappingsplan innen sjøsikkerhet. Den nye stortingsmeldingen er nødt til å bli mer konkret enn den forrige – derfor mener vi den nye stortingsmeldingen bør inneholde en opptrappingsplan for sjøredningsinnsatsen de neste 20–30 årene. En slik opptrappingsplan vil også være relevant for å etterleve regjeringens egen nullvisjon om tap av menneskeliv nedfelt i NTP 2014-2023, i tillegg til konkrete mål om at sjøsikkerhetsnivået skal opprettholdes eller forbedres. Sjøfartsdirektoratet har også tatt til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.
Nasjonal kampanje. Antallet trafikkdrepte er redusert med 102 fra 208 i 2010 til 106 i 2017. I samme periode har antallet drukningsdødsfall økt fra 69 til 94. Forebyggende arbeid og folkeopplysning om trafikksikkerhet har ført til at dødstallene er kraftig redusert på veiene våre. Derfor er det på tide med en nasjonal kampanje, for å oppnå den samme positive tendensen innen sjøsikkerhet!
RS ønsker å være en tett samarbeidspartner med myndighetene i planleggingen og gjennomføringen av en nasjonal kampanje innen forebyggende sjøsikkerhet. Vi ser for oss et landsdekkende prosjekt – et samarbeid mellom det offentlige og landets stiftelser, forsikringsbransjen, næringslivet, båtbransjen, båtforeningene og RS.
Regjeringen trenger ikke å gå langt for å finne inspirasjon: Helseminister Bent Høies førstehjelpsdugnad er et godt eksempel på god samhandling mellom offentlig, privat og ideell sektor for å løse en bestemt samfunnsutfordring.
Uavhengig av politiske prioriteringer vil vi uansett fortsette med arbeidet vårt for barn og unge gjennom sommerskolene, forebyggende seilaser og Elias-arrangementer.
Men vi har et sterkt ønske om å kunne styrke våre holdningsskapende aktiviteter og håper samfunnet i større grad skal nyttiggjøre seg av våre 3000 frivillige langs hele norskekysten.
Frivillige og ideelle organisasjoner er samfunnseffektive verktøy for å forebygge ulykker og å redde liv.
Vi inviterer derfor med dette regjeringen til å iverksette en nasjonal kampanje og hjelpe oss med å nå visjonen om at «Ingen skal drukne.»
Følg NRK Debatt på