Hopp til innhold

Save a prayer

Jeg tror det er tilfeldig at det var Eagles of Death Metal som stod på scenen på Bataclan denne fredagskvelden. Men kanskje ikke tilfeldig at det var en utsolgt konsert med et amerikansk band.

France Paris Attacks

En rose er plassert foran konsertplakaten til Eagles of Death Metal på Bataclan i Paris. Under bandets konsert 13. november stormet terrorister lokalet og drepte minst 89 publikummere. «I musikklivet har man i hvert fall kommet nærmere hverandre», skriver Ytrings musikkspaltist Knut Schreiner.

Foto: Frank Augstein / Ap

Akkurat som det franske satiremagasinet Charlie Hebdo ble verdenskjent på grunn av terror, fikk det amerikanske rockebandet Eagles of Death Metal absolutt hele verdens oppmerksomhet på tragisk vis i Paris 13. november.

Men hvem er egentlig dette bandet med det merkelige navnet?

Var det tilfeldig hvem som stod på scenen på Bataclan denne kvelden?

Over the top og ganske vilt

Eagles of Death Metal ble dannet i Palm Springs i California i 1998. Egentlig er de en duo – et samarbeid mellom låtskriveren og vokalisten Jesse Hughes, og den langt mer kjente Josh Homme, kjent fra gruppa Queens of the Stone Age.

Var det tilfeldig hvem som stod på scenen på Bataclan denne kvelden?

Knut Schreiner

Hvordan skal man beskrive musikken? Tja, tenk deg hårete boogie-grupper som ZZ Top eller Aerosmith, slik de ville blitt framstilt av den norske tegneseriekunstneren Christopher Nielsen: Over the top, masse humor og ganske vilt. I Eagles of Death Metal-universet er kvinnebryst, flammer og slemme biler aldri langt unna.

Utsolgt Europa-turné

Over ti år har de utviklet dette konseptet til en egen kunst. De debuterte med platen «Peace, Love and Death Metal» i 2004 og ble kjapt en kultfavoritt. Bandets varemerke er den karakteristiske falsettstemmen til Jesse Hughes – modellert etter den klassiske låten «On The Road Again» av Canned Heat.

I oktober slapp de sin nye plate, «Zipper Down», som kanskje kan oversettes med «buksesmekken nede». Da de spilte i Paris, var de på en utsolgt Europa-turné.

Hitliste-kampanje

Hvordan det opplevdes for bandet og publikum å plutselig gå fra glad rockemusikk til et uforståelig kuleregn, kan vi ikke forestille oss. Men livene til de som var der og ble berørt vil aldri bli det samme.

Men i musikklivet har man i hvert fall kommet nærmere hverandre. I dagene etter terror-tragedien, oppstod en aksjon på sosiale medier i England, der man tok til orde for en kampanje for å få Eagles of Death Metal til topps på hitlistene.

I musikklivet har man i hvert fall kommet nærmere hverandre.

Knut Schreiner

Det dreier seg om EODMs coverversjon av «Save a Prayer» – en gammel låt fra Duran Duran. Det var den siste låten EODM spilte inn, og på engelsk TV hadde de like før tragedien framført låten sammen med Duran Duran-vokalisten Simon Le Bon.

Er ikke dette å sko seg på en tragedie vil noen si? Vel, det var et initiativ hos publikum, og de som tjener på dette er jo Duran Duran – som skrev låten – ikke bandet selv. Duran Duran har uttalt at de vil gi alle inntektene fra låten til veldedighet – de er bare takknemlige for å kunne hjelpe i en vanskelig situasjon.

Tilfeldig?

Så til spørsmålet – var det tilfeldig?

Eagles of Death Metal er jo fanebærere for frihet og hedonisme; deres plateomslag så langt fra en niqab man kan komme. Sangeren Jesse Hughes er en republikaner med svært proamerikanske synspunkter. I sommer spilte de i Tel Aviv. Men det var kanskje først og fremst det jødisk-eide spillestedet Bataclan som hadde vært et uttalt terrormål tidligere.

Jeg tror det var tilfeldig at det var dette bandet som stod på scenen, men kanskje ikke tilfeldig at det var en utsolgt konsert med et amerikansk band. På den måten rammet terroristene også USA.

Torsdag denne uka skulle de spilt i Oslo. Konserten er avlyst.

Her kan du høre Knut Schreiner fortelle om EODM i Ytring på radio, og ikke minst bandets cover at låten «Save a Prayer».

Innvandringsdebatten har flyttet seg etter terror og flyktningekrise. Det som var forbudt å si for to måneder siden er helt greit i dag, mener forsker Helge Lurås. Sammen med VG-kommentator Shazia Sarwar og BT-kommentator Frøy Gudbrandsen diskuterer han hvorvidt frykten for det politisk ukorrekte sluppet taket, i Ytring.
Ytring tar dessuten turen ut i Europa og spør hvordan innvandringsdebatten har endret seg i ulike land som følge av flyktningekrise og terror. Professor Grete Brochmann og seniorforsker Maria Gabrielsen Jumbert vurderer endringene.
Vår identitet kjøpes for penger, sier filosof Knut Kolnar.
Men det krever mye jobb og tid for en perleøredobbdame å bli hipsterkul. 
Et stort rom står ledig i det norske humorhuset, mener journalist og forfatter Olav Brostrup. 
Han etterlyser en blå Knut Nærum som kan raljere med venstresida.

Hver uke kobler Knut Schreiner musikk med politikk og aktualiteter i«Ytring» på P2. Schreiner er musiker (kjent fra band som Kåre and the Cavemen, Euroboys, Turboneger) og kultursosiolog.