Hopp til innhold
Kronikk

Regjeringens vei mot en dårligere skole

Regjeringen ser ut til å mangle tillit til norske lærere. Det blir det ikke god skolepolitikk av.

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner Justisminister på talerstolen før Sylvi Listhaug (Frp) ga en uforbeholden unnskyldning i Stortinget, torsdag.

Regjeringen og Kunnskaps-og integreringsminister Jan Tore Sanner (bildet) fører en politikk som kommer til å medføre lærermangel og en dårligere skole, skriver kronikkforfatteren.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Skolepolitikk er det viktigste politikere jobber med. Alle har en mening fordi alle har gått i skolen. Mange har barn som går i skolen. De fleste av oss kjenner flere som jobber i skolen. Det er en av de viktigste institusjonene i samfunnet vårt og er med på å forme hvordan morgendagens Norge blir. Alle barn i Norge fortjener verdens beste skole, og lærerne våre fortjener en forutsigbar skole og politikere som har tillit til dem.

Høyresiden prøver ofte å male et bilde av at det er små forskjeller i hva de politiske partiene mener om skolepolitikk i Stortinget. Dette er usant. Høyresiden mener en stemoderlig behandling av den norske skolen og elevene som går der er den beste medisinen for skolen vår. Det beviser de gang på gang i prioriteringene de gjør i Stortinget.

I fjor høst fikk KrF presset Høyre, Venstre og FrP-regjeringen med på en lærernorm i skolen. Det skal de ha ros for. Vi i AUF har lenge jobbet for at man må ha en nasjonal norm for antall lærere i hver klasse. Vi vet hvor stor betydning det har for den enkelte elev. Det kan være med på å sikre at hver eneste elev får den oppfølgingen de trenger for å lære seg den vanskelige algebraen, eller snakke med læreren om situasjonen som ikke er så lett på hjemmebane.

Det virker som om alle andre enn regjeringen har forstått at dette er dårlig politikk.

Problemet er bare at regjeringens politikk er motstridende. På det ene siden skal man ha flere nye lærere inn i skolen, på den andre siden skal man avskilte 30 000 lærere som allerede er i skolen. Dette er et stort paradoks i skolepolitikken regjeringen fører. Det høyresiden sier i praksis er at de ikke har tillit til lærerne våre.

Å ta fra lærere som har undervist og opparbeidet seg førstehånds erfaring med norske elever og deres utfordringer er en hån mot lærerne som har praktisert sin utdanning i lang tid. Det er også et skudd for baugen for ideen om at elevene i norsk skole skal få flere lærere. Det kan ikke forstås som noe annet enn en mistillitserklæring mot alle Norges lærere.

Det virker som om alle andre enn regjeringen har forstått at dette er dårlig politikk for elevene og lærerne. KS har vært ute og advart mot at det ikke finnes nok nyutdannede lærere til oppfylle lærernormen. I tillegg velger for få å gå inn i skolen ved endt utdannelse. Hvis man både skal avskilte lærere og i tillegg mangler inntoget av nyutdannede inn i skolen vil det bli svært vanskelig å oppnå maks 16 elever per lærer på 1.– 4. trinn og 20 elever per lærer på 5.–7. trinn.

En mistillitserklæring mot alle Norges lærere.

Nå må regjeringspartiene snu skuta og begynne å navigere etter politikken de faktisk har vedtatt. Man kan ikke både ønske mange flere lærere inn i skolen og samtidig vise en så sterk mistillit mot norske lærere.

Våre elever fortjener mer enn tomme ord og luftige visjoner, de fortjener verdens beste skole hvor læreren har tid til å følge opp hver enkelt elev.

Da trenger man en godt planlagt og fullfinansiert lærernorm, samtidig som man viser tillit til lærerne våre.

Følg NRK Debatt på Facebook