Kommentar

Pizzajazz og butikkrock

Levende musikk kan nytes på flere steder enn du tror.

pizza

En stor pizza og en dose jazz, takk - den engelske kjeden Pizza Express blir landsomfattende konsertkjede. På tide norske resturanter begynner å tenke kreativt, mulighetene er mange. Og hvorfor ikke i butikken, spør Ytrings musikkspaltist.

Jeg står sammen med 10-15 andre i en bitteliten butikk som bare selger capser. En kompis av meg spiller solo metalkonsert med gitar. Uten caps. Det var nydelig.

Den kvelden lærte jeg flere ting: Solo metal-skillingslåter er bedre enn det høres ut som. Markedet for konserter på steder som ikke er konsertsteder er ubegrenset. Og det finnes butikker som bare selger luer.

Denne uka sa den store britiske restaurantkjeden Pizza Express at de også blir permanent konsertkjede. På den legendariske restauranten deres i Soho i London har det vært heftige jazzkonserter siden 70-tallet, nå utvider de etter en vellykket testperiode. 50 restauranter skal også bli konsertscener.

Restaurantkonserter gir nytt publikum og nye penger til musikere.

Goldie og Gary Kemp fra Spandau Ballet er blant de som har hatt stor pizzakonsertsuksess. Den hadde du ikke sett komme, Goldie, 90-tallets beinharde Jungle Bandit, at du skulle spille dannede sett på lavkaloripizzasteder for middelklassen mens de slurper tørr prosecco?

Det mest spennende er jo at de gjør dette fordi det er krise i restaurantbransjen. Så det blir en fin justering av innfallsportene til musikkindustrien. Jeg er glad for alt som kan gi mere musikk til folk.

Restaurantkonserter gir nytt publikum og nye penger til musikere. Så jeg synes jammen meg vi skal prøve oss her hjemme også. Da er det viktig med korrekte artister tilpasset kjedenes profil.

Tøffas-hip-hopperne finner sin naturlige plass i et hjørne på Mac’ern, Lothepus vil fylle Egon-restauranter over det ganske land og hele Joe & the Juice er jo skreddersydd for den urbane EDM-eliten, fra Kygo til Sigrid. Tønes selger ut alle Studentsamskipnads-kantinene mens bluesrockerne selvfølgelig drar dit Rocken Drar For Å Dø, på Hard Rock Café.

Lothepus vil fylle Egon-restauranter over det ganske land.

Og hvorfor begrense det til restauranter? Her er det masse plass for andre kjeder å finne sin egen, markedstilpassede musikknisje!

På XXL blir det 90-talls sports- og skatepunk, på Jernia blir det selvfølgelig metal og gjøglerrockerne passer perfekt inn i stuedillhjørnet på Nille. Progfolket vil kose seg blant fantasystabler på Outland og punkerne kan gjøre utegiger i -16 C i Europarks flotte betonganlegg. Det er endeløst med muligheter.

Jeg er glad for alt som kan gi mere musikk til folk.

Musikkindustrien omsetter for over 10 milliarder årlig i Norge, ifølge tall fra Music Norway og BI. Det å finne nye, spennende og uventede spillesteder er utrolig moro. Vi har en dullion festivaler i Norge, det er fantastisk. Men ikke glem din lokale helårsklubb da. Den lille streveren på hjørnet som fyller der du bor med musikk hver eneste uke.

Jeg synes du skal ta deg en tur på en hverdagskonsert neste uke. Juble for artisten og arrangøren.

Ta deg gjerne en kebab og en prosecco på veien hjem. Caps er valgfritt.

Tønes ville trukket fulle hus i Studentkantinene dersom norske restauranter kopierte den engelske kjeden Pizza Express, tror Ytrings musikkspaltist. Her fra Komipris-showet i 2013.