NRK Meny
Kommentar

Opera seria

Persondramaet i ledelseskontorene på Operaen får mer oppmerksomhet enn dramatikken på scenen. Enda en gang.

Operabygget med statuen av Kirsten Flagstad i forgrunnen.

Konfliktene preger Den Norske Opera og Ballett. Det handler om et kompani som ikke fungerer optimalt, skriver NRKs kulturkommentator. Bildet viser operabygget med statuen av Kirsten Flagstad i forgrunnen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Er det mulig? Nok en gang bobler konfliktene ved Den Norske Opera & Ballett opp til overflaten.

Så kanskje på tide at noen må stille spørsmålene; Hva i all verden er galt? Hva er galt med rammene, ansettelsesprosedyrene og kommandolinjene?

En ny operasjef skal begynne i jobben sin 1. august, altså nå i sommer. Hun heter Annilese Miskimmon. Hun er irsk, hun kan opera-faget og hun har ord på seg for å være en omgjengelig og vennlig person. Annilese Miskimmon kommer til et hus som allerede er stappfullt av mistillit mot henne.

Det sier seg selv at det er en dårlig start for en som er ny på jobben, ny i landet og ny i språket norsk.

Slikt skal ikke skje!

Så hva har skjedd?

Avtroppende operasjef Per Boye Hansen hadde et dårlig forhold til de fast ansatte sangsolistene. Antageligvis så dårlig at det førte til at han ikke fikk forlenget åremålet sitt.

Annilese Miskimmon

Den nye sjefen for Den Norske Opera og Ballett, Annilese Miskimmon, er i hardt vær allerede før hun har tiltrådt.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Nå, på senvinteren, kom det en mail til nettopp solistene. Der skriver den nyansatte operasjef Miskimmon at hun ikke ønsker å gi solistene fast ansettelse.

En mail som straks ble en rød klut. En skikkelig brannfakkel. Solistene startet raskt sin egen Facebook-side, der de gir til kjenne sin motstand mot den nye sjefen.

Annilese Miskimmon kommer til et hus som allerede er stappfullt av mistillit mot henne.

Men man må jo spørre seg; hvorfor skrev Miskimmon en slik mail? Var hun i den tro at Operaens administrative ledelse for lengst hadde informert de ansatte om at det går mot en slutt på faste solist-stillinger?

Jeg vet ikke. Men det kan virke sånn.

Uansett, Miskimmon ble blinken i solistenes skyteskive.

Så ble neste kapittel skrevet i går. Musikksjef Karl Heinz Steffens skriver brev. Et offentlig brev. Der retter han krass kritikk mot sin nye kunstneriske kollega – Annilese Miskimmon. Han skriver at hun er dårlig på dialog.

Karl Heinz Steffens

Musikksjef ved Den Norske Opera og Ballett, Karl Heinz Steffens.

Han reagerer på at kommandolinjene brytes, og at hun mangler respekt for hans posisjon og hans innflytelse på operaens kunstneriske utvikling.

Det er en svært krass formulering. Skrevet av en mann som i løpet av et drøyt halvår er blitt høyt verdsatt av både orkester, kor og solister, men som ikke fikk støtte av operaens egen administrerende direktør da det blåste opp til storm mellom Steffens og Miskimmon.

Jeg vet ikke hvorfor Steffens skrev dette brevet, heller. For å synliggjøre det han mener er en lite egnet operasjef, eller for å fortelle omverdenen at Den Norske Opera & Ballett er svakt organisert? Eller en slags støtte til den sjefen han mener burde fortsatt i sjefsstolen – Per Boye Hansen?

Den særdeles høyt respekterte Karl Heinz Steffens, ønsker uansett ikke å fornye sin stilling. Han forlater Norge om et år.

Skyene som henger over Annilese Miskimmons velkomst, er blitt mørkere. Til syvende og sist handler dette om et kompani som ikke fungerer optimalt.

Administrerende direktør, Nils Are Karstad Lysø, innrømmet da også i Kulturnytt i dag tidlig at han ikke har fått teamet sitt til å jobbe bra sammen.

På Den Norske Opera & Ballett er det administrerende direktør som et bukten og begge endene. Det er direktøren som går i styremøtene og diskuterer strategi og legger planer. Det er direktøren som er med på ansettelser. De tre kunstneriske lederne; ballett-, musikk- og operasjef, står derimot som oftest på gangen når de store avgjørelsene tas, hvis de da ikke hentes inn én etter én.

Til syvende og sist handler dette om et kompani som ikke fungerer optimalt.

Det virker ikke som om Den Norske Opera & Ballett er organisert på en måte som kommer helheten og kunsten til gode.

Nils Are Lysø sa til Kulturnytt at det er en «krevende og komplisert» ledelsesstruktur i Den Norske Opera & Ballett. Det er det.

Så er spørsmålet om det bør gjøres noe med den strukturen?

Svaret på det spørsmålet bør styret finne.

I dag er Den Norske Opera & Ballett stedet for brå og dramatiske avskjeder og kjølige mottakelser. Nils Are Karstad Lysø har bedt om å få slutte før hans periode går ut, og før han har løst de store spørsmålene om pensjon og faste ansettelser.

Inn kommer Geir Bergkastet. Tidligere sjef for kinoen i Oslo. Han er også en vennlig og omgjengelig person.

Så får vi se om han får en varm velkomst.