I år var tredje gang vi gjennomførte BlimE-dans på norske skoler, og det med rekordmange påmeldte. Kanskje har du barn som spent øvde på BlimE-dansen på stuegulvet. Lærere forteller oss at de jobber med BlimE flere uker i forveien. De synger i musikktimene, danser i gymtimene, de skriver og diskuterer vennskap i norsk- og samfunnsfagtimene.
På selve BlimE-dagen samles hele skolen om det de har lært og jobbet med. Så mye som hver tredje skole i Norge gjennomførte i år dansen for solidaritet og vennskap.
LES OGSÅ: Hva er BlimE?
Barna kjenner oss
Da NRK Super for fem år siden startet BlimE-kampanjen med mottoet: «Si hei, vær en venn. BlimE!», ville vi oppfordre barn til å bry seg om hverandre. Det er det som har vært den røde tråden i vårt arbeid med BlimE de siste fem årene.
Temaet i år var nettvett. Vi ønsker å inspirere til gode holdninger blant barn slik at nettet blir et godt sted å være for alle.
BlimE-festen er også et godt eksempel på at NRK har en viktig rolle å spille i en moderne medievirkelighet. Når vi kan samle norske barn til dans for vennskap i gymsaler og skolegårder over hele landet, er det fordi NRK klarer å være relevante for dem i hverdagen. Å klare det, krever stadig mer av oss.
FØLG DEBATTEN: NRK Ytring på Facebook.
Super på nett
Du som er småbarnsforelder har sikkert lagt merke til at NRK Super-innholdet vårt nå er tilgjengelig på nett. For at innholdet vårt skal bli brukt av barn og unge, må vi være til stede på nye plattformer og utvikle ny teknologi. Barns mediebruk er nemlig i voldsom endring. De ser færre minutter på NRK Super på TV, samtidig som de bruker oss mer på nett. 90 % av alle barn har tilgang på et nettbrett.
Et nytt nett-TV for barn er et av mange utviklingsprosjekter NRK har satset på for å fornye oss i konkurranse med de store aktørene på nett. Å være attraktive for barn og nå ut til dem med verdifullt innhold, krever at vi er på flere plattformer, med en bredde av innhold.
Når vi klarer å bygge en begeistring for BlimE-kampanjen, er det fordi vi er der for barna i hverdagen deres gjennom NRK Super. Vi speiler norsk barneliv og lager innhold fra ulike kanter av landet vårt. Vi tilbyr hele spennet fra Supernytt til det som bare er supergøy. Vi skal gi barna både læring og humor.
Norge i verden
NRK Super står på mange måter overfor mange av de samme utfordringene som NRK står overfor – og Super møter dem først.
Det mest fremtredende trekket i dagens mediebransje er nemlig at både voksne og barn bruker stadig mer internasjonalt medieinnhold. To år etter at Netflix ble lansert i Norge har hver tredje husstand denne tjenesten.
Vi mener mediemangfold er bra, og tror at veksten i tilbudet til publikum er et ubetinget gode. Samtidig betyr tilgangen til godt innhold fra hele verden, spesielt den engelskspråklige delen, at vår lille språknasjon settes under press. Aller viktigst er dette for barn og unge, som møter disse utviklingstrekkene først, og preges sterkt av dem.
Når vi møter stadig større påvirkning fra omverdenen, er NRK et kulturpolitisk redskap for å styrke norsk språk og kultur. Skal vi lykkes med dette, særlig for de yngre brukerne, må NRK kunne holde følge med den digitale utviklingen.
Super og samhold
Barn er kresne mediebrukere. Å være der de er, med innhold som treffer dem, krever at vi utvikler oss både på innhold og teknologi. Å fremme norsk språk og kultur for en yngre generasjon som har en verden å velge i, krever det beste av NRK. Og når vi klarer det, når vi bruker kreative krefter i verdensklasse for å lage BlimE-fest, er det mulig å skape en begivenhet som samler barna i Norge om solidaritet og samhold.