Kunsten å være upopulær

Var du upopulær som ungdom? Flaks for deg. Nå viser nemlig ny forskning at det kan være et godt tegn.

Group of four friends taking selfie with a smart phone

Ungdommer både liker og deler, men velger mer private kanaler enn Facebook. Snart er det bare vi gamliser som fisker etter likes og popularitet der, skriver Lene Wikander. (Ill.foto)

Vi husker alle de elevene resten av skolen svermet rundt. De kule, de pene, de populære. De alle ville være som, men så få av oss fikk til å kopiere. Uansett hvor mye vi prøvde, ble det liksom aldri oss alle ville henge med.

Vi ble sjelden invitert på de «riktige» festene og som oftest ble vi totalt ignorert når det skulle velges elevrådsformann eller klassefestansvarlig. Vi ble alltid gjennomskuet som de sosiale taperne vi var. Nå viser forskningen at det kanskje var det beste som kunne ha skjedd oss.

«Større risiko å være populær», kunne nemlig Dagbladet melde denne uken. De hadde intervjuet professor i klinisk barnepsykologi, Karl Jacobsen, i forbindelse med en amerikansk studie publisert i august som viser at de som var populære som ungdom, kan få negative utslag seinere i livet.

Det er ytterst begrenset hvor mange som kan digge deg for den du er.

Studien har strukket seg over ti år med 169 deltakere fra 15 til 25 år og viser at personer som er populære på ungdomsskolen i høyere grad opplever sosial angst som unge voksne. Det å ikke være så populær og kun ha noen få nære vennskap under ungdomstida, assosieres med mindre angst og depressivitet, økt selvtillit og høyere selvbilde senere i livet.

Det fikk meg til å tenke. For ti år siden var Facebook og sosiale medier i sin spede begynnelse og Instagram var ikke engang oppfunnet. Realityshow som Big Brother og talentshow som Idol hadde fått godt fotfeste, men hadde enda til gode å dekke så mye av TV-flata som de gjør i dag.

Tilsynelatende vil «alle» nå bli sett, få mest mulig likes og være populære B-kjendiser bare for popularitetens egen del.

Problemet med å være populær hos veldig mange er jo imidlertid at det er ytterst begrenset hvor mange som kan digge deg for den du er. Ganske enkelt fordi det er grenser for hvor mange man kan bli skikkelig kjent med. Blir man populær er det derfor oftest sjablonger av en selv andre liker. Enten det nå er å være kulest kledd i skolegården, ta de peneste selfiene på Instagram eller få blitt med på Paradise Hotel. Alt er redigerte versjoner av deg selv. Man blir altså ikke populær for å være den man er, men for å være noe andre tror man er.

Det er snart bare vi gamliser som fisker etter likes og popularitet.

Dette kan det se ut til at dagens unge er i ferd med å gjennomskue. Den åpne delingskulturen blant unge ser ut til å forsvinne. Allerede i 2014 intervjuet Medieforsker Petter Bae Brandtzæg ved SINTEF flere hundre norske ungdommer i alderen 15–25 år om deres bruk av sosiale medier. Det viste en klar tendens til at unge i mindre grad publiserer eller deler innhold i tidslinjen på Facebook. Der er det snart bare vi gamliser som fisker etter likes og popularitet. De unge velger heller private og mer diskré kanaler som Snapchat, viser statistikken.

Biologisk tilhører mennesker en liten flokk, mens sosiale medier er en stor flokk. Bruken vi ser nå er et tegn på at vi skalerer ned til den flokken vi er skapt for – en liten flokk, sier Brandtzæg til forskning.no.

Den åpne delingskulturen blant unge ser ut til å forsvinne.

Det ser ut til at svært populære Per Fugelli som forlot alle oss andre upopulære denne uka, kan få rett i sitt mest kjente råd: «Ikke vær et ettall på jorda. Bry deg om flokken din.»

For selv om Fugelli var en av landets mest populære da han døde, hadde det ikke alltid vært sånn skal vi tro det han sa til Natt & Dag i 2014:

«Helt siden jeg var barn har jeg vært et naturbarn. Av og til sagt ting, og vist meg gjennom væremåte, som en slags parodi. Iblant med tap av verdighet. Mange har rista på hodet.»

La dem riste på hodene sier bare jeg. Vær upopulær så lenge du kan.

Det kan nemlig fort vise seg å bli populært.

Følg NRK Debatt på Facebook og Twitter