Replikk

Kunsten å forvalte kunst

Selv om Hurtigruten nå skal fornyes, kan vi love at dagens kunst bli ivaretatt etter alle kunstens regler. Vi ønsker at bildene til Karl Erik Harr fortsatt skal ha en sentral plass.

Karl Erik Harr

Kunstner Karl Erik Harr reagerte kraftig på at hans utsmykning av MS Nordkapp blir tatt ned når skipet skal fornyes. NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes mener at kunsten hans fortsatt bør være en del av verdens vakreste sjøreise. - Det ønsker vi også, svarer Hurtigruten i denne replikken.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

Agnes Moxnes innleder sin kronikk «Harr over bord» med å konstatere at Hurtigruten trenger en oppussing. Men NRKs kulturkommentator lar seg ikke imponere over resultatet. Vi er med andre ord enige i sak, selv om vi er uenig i smak.

Diskusjonen som går i forbindelse med at Hurtigruten skifter ut det tyngre og mørkere cruiseinteriøret fra sent 1980-tall med et mer moderne, nordisk utrykk viser at folk engasjerer seg. Ingenting er bedre enn det. For oss er det er viktig å diskutere hvordan Hurtigruten med respekt for historien, kunstnerne og kunsten kan kombinere tradisjon og fornying slik at egenarten til Hurtigruten av i dag fremheves på en måte som gjør at skipene har appell også for en ny generasjon med gjester.

Vi ønsker at hans kunst fortsatt skal ha en sentral plass når MS Nordkapp står ferdig oppusset i april.

Ønsker fortsatt Harrs kunst

Karl Erik Harr er blant kunstnerne som har vært med på å visualisere vår historie. Han bidro til utsmykkingen av MS Nordkapp i forbindelse med at skipet fikk designet sitt daværende interiør for tjue år siden. Vi ønsker at hans kunst fortsatt skal ha en sentral plass når MS Nordkapp står ferdig oppusset i april. Det gjelder også verker av Kjell Nupen, Kaare Espolin Johnson, Håkon Bleken, Ørnulf Opdahl, Franz Widerberg og andre markante norske kunstnere. Disse verkene vil fortsatt være en viktig del av opplevelsen om bord på våre skip. Samtidig ønsker vi å åpne opp for nye norske kunstnere, og har blant annet innlemmet fotokunst av anerkjente norske kunstnere som Oddleiv Apneseth, Knut Egil Wang og Isabel Tellefsen på MS Kong Harald.

FØLG DEBATTEN: Facebook og Twitter

Stolte av alle kunstverk

Hurtigrutens kunstsamling bestående av verk av norske kunstnere, er trolig en av de mest omfangsrike i privat eie i Norge. Vi er svært stolte av alle verk som inngår i samlingen, og vil forvalte dem på en forsvarlig måte – slik vi også tidligere har gjort, når vi har bygd nye skip som har erstattet gamle i flåten, eller av andre grunner endret på interiøret om bord.

Å forvalte kunst, er en kunst i seg selv. Hurtigruten har seilt langs norskekysten i 123 år og utgjør en viktig del av kystkulturen og -historien. Det er et ansvar vi tar på største alvor. Kysthistorien er en del av Hurtigrutens sjel, og flere kunstnere har i ulike perioder bidratt til å understreke dette gjennom fantastiske bestillingsverk. Både disse og Hurtigrutens øvrige samling, er verdifulle for oss som selskap. Ikke bare fordi et forsiktig estimat anslår markedsverdien til over 50 millioner kroner, men fordi den utgjør endel av vår stolte historie, og er en viktig del av opplevelsen om bord på våre 13 skip.

Vi er svært stolte av alle verk som inngår i samlingen, og vil forvalte dem på en forsvarlig måte.

Viktig med fornyelse

Debatten om ny design og håndteringen av Harr sine verk viser også at Hurtigrutens historie er kystfolkets historie. At engasjementet er stort og meningene mange både om kunst og interiør setter vi pris på. Det bekrefter hvor sterkt Hurtigruten står langs kysten.

Etter mange år med blodrøde tall, har Hurtigruten snudd skuta, og går nå med overskudd. Det hadde vi ikke klart hvis ikke hadde fornyet oss. I løpet av vår 123 år lange historie har Hurtigruten skiftet stil, interiør og kunstneriske utsmykninger flere ganger. Vi solgt, donert og omplassert verker også tidligere i historien og kan love at dagens kunst bli ivaretatt etter alle kunstens regler.