Hopp til innhold
Kommentar

Kjære Espen

Brevet fra Aftenpostens sjefredaktør til Facebook-sjefen viser hvordan nettgiganten utfordrer de tradisjonelle verdiene i medieverdenen.

Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen med dagens forside av Aftenposten som i helhet er viet et forsidebrev til Facebook-sjefen Mark Zuckerberg der de kritiserer selskapets beslutning om å sensurere et fotografi fra Vietnamkrigen.

Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen med dagens forside, som i helhet er viet et brev til Facebook-sjefen Mark Zuckerberg. Brevet har blitt sitert verden rundt i løpet av dagen. Brevet er godt, og stiller betimelige spørsmål, men kan mediene klare seg uten Facebook, spør kommentator Agnes Moxnes.

Foto: Johansen, Erik / NTB scanpix

Dear Mark Zuckerberg!

Som om det var et personlig og privat brev fra én redaktør til en annen, henvender Aftenpostens Espen Egil Hansen seg til Facebooks Mark Zuckerberg, fra en historisk førsteside av dagens Aftenposten.

Espen Egil Hansen gjør det på engelsk og norsk. Brevet er stilet til Mark Zuckerberg, men den egentlige mottakeren er Hansens kolleger i alle land.

Espen Egil Hansen vet at det Aftenposten opplever, opplever de alle fleste mediehus i hele verden. Medienes samfunnsrolle som mangfoldig observatør, refser og debatt-skaper trues av den sultne giganten Facebook. Han vet at den eneste måten Facebook kan bekjempes eller tøyles på, er at mediene samler seg på valen.

Dystre utsikter

For bare et par uker siden var den samme Espen Egil Hansen avbildet i flere aviser. Budskapet hans var av det dystre og gjentagende slaget: - Vi må nedbemanne.

Aftenposten må kvitte seg med enda flere medarbeidere. Nok en gang. Bare et par år etter forrige nedbemanningsrunde. Tidligere abonnenter har vendt seg til at de kan få flust av nyheter gratis. På nettet. For eksempel på Aftenposten egne Facebook-sider. Annonseinntektene stuper, mens Facebook vokser, takket være blant annet norske annonsekroner og norsk innhold.

Mediene er i en gigantisk skvis. De forer sin egen konkurrent – den ikke fullt så Vennlige Kjempen Facebook – med godsaker. Frustrasjonen er til å ta og føle på. Nyheter finner nye strømmer. Da Statsminister Erna Solberg i dag tidlig kommenterte Aftenpostens brev til Facebook, gjorde hun det på Facebook. Både som en protest mot et selskap som forstyrrer medienes samfunnsansvar – men også fordi hun vet at når det kommer på Facebook – da er det ikke bare de spesielt interesserte som leser hennes mening. Den blir lest og delt av halve kongeriket.

Mediene er i en gigantisk skvis. De forer sin egen konkurrent.

Solberg er ikke alene - politikere og regjeringsmedlemmer velger den mest oppsøkte talestolen når de har en nyhet eller en kommentar å publisere.

Statsminister Erna Solberg sier hun kan tåle å bli stengt ute fra Facebook. Kan hun det? Kan Aftenposten og NRK klare seg uten?

Følg debatten: Facebook og Twitter

Trenger Facebook

Det er de store spørsmålene som står igjen etter dagens brevskriving: Tåler mediene å opponere mot Facebook? Får Espen Egil Hansen den responsen han ønsker seg fra sine kolleger i inn- og utland, og hva hvis ikke? Vil Facebook bruke energi på å utvikle systemer som skiller barneporno fra historiske bilder?

For det er jo dette vi forventer av et godt mediehus – at det er i stand til å gjenkjenne et ikonisk bilde, at det er i stand til å skille barneporno fra et fotografi som forandret historien, og at det er fritt til å mene det det vil – på sin måte.

Hvis de ikke liker Facebook – slutt å bruk dem!

Aftenpostens brev er svært godt. Medarbeidere som føler seg truet av oppsigelse, er stolte av redaktøren sin. De retter ryggen. De og svært mange andre er enige om at Espen Egil Hansen stiller et betimelig spørsmål: Hvem skal være redaktør – Han selv eller Zuckerberg?

På den annen side. Dette er jo egentlig ganske enkelt, både for statsministre og redaktører, hvis de ikke liker Facebook – slutt å bruke dem!

Nå protesterer Aftenposten for all verden. Spørsmålet er om de likevel blir med på ferden.