NRK Meny
Kronikk

Jeg er et svakt tall

Hver gang jeg har en heldagsprøve i matte drar jeg ned Oslo sin fine, lille statistikk.

Elever i klasserom i Oslo - 2014

Etter tolv år i osloskolen har jeg gått fra å føle meg som elev til et tall. Den utviklingen startet ved den første osloprøven jeg hadde, skriver Ingrid Kvale Kiran, nestleder i Oslo SU. Illustrasjonsbildet er fra et klasserom i Oslo.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Red.anm.: Dette er et svar i debatten om hvorvidt resultatene fra nasjonale prøver egner seg til å sammenligne skoler.

Oslo Høyres skolebyråd Anniken Hauge mener Oslo kommune har en streng praksis for fritak fra nasjonale prøver.

Jeg vet hvordan det er å være «et svakt tall» i statistikken til osloskolen. Hver gang jeg har en heldagsprøve i matte drar jeg ned Oslo sin fine, lille statistikk. Unnskyld Anniken Hauglie. Jeg er et svakt tall innenfor matematikk. Jeg har dyskalkuli.

Jeg vil fortelle min historie om osloskolen

Da jeg gikk på barneskolen ble matematikk noe forferdelig. Ordet «matte» ga meg en stor klump i magen, og jeg orket ikke å høre det. I 10. klasse var ungdomsskolen så redd for at jeg kom til å stryke på en eventuell eksamen at foreldrene mine ble oppfordret til å søke om fritak for vurdering i matte.

Heldigvis snudde det da jeg begynte på videregående, for da fikk jeg en dyktig mattelærer som klarte å få meg til å jobbe, til tross for at jeg var umotivert.

En av grunnene var at han underviste en liten gruppe elever, og dermed fikk tid til å hjelpe hver enkelt elev.

I 10. klasse var ungdomsskolen så redd for at jeg kom til å stryke på en eventuell eksamen at foreldrene mine ble oppfordret til å søke om fritak for vurdering i matte.

Ingrid Kvale Kiran, nestleder i Oslo SU

Tallene viser ikke alltid hele virkeligheten

Kjære Anniken Hauglie. Trond Giske kritiserte ditt talltull og du svarte med enda mer tall. Etter tolv år i osloskolen har jeg gått fra å føle meg som elev til et tall. Den utviklingen startet ved den første osloprøven jeg hadde.

En venninne av meg gikk tidligere på en av grunnskolene som alltid får toppscore, fortalte meg at hun konsekvent ble dratt ut av klasserommet hver gang klassen hennes hadde en nasjonal prøve eller osloprøve. Hun fikk beskjed om å sitte i et grupperom med andre som også ble tatt ut, til klassen hadde fullført testene i klasserommet.

Problemet med dine tall og din statistikk, Anniken Hauglie, er at de ikke alltid viser hele virkeligheten. De viser kun de elevene du ikke har fått kastet ut av klasserommet

Ingrid Kvale Kiran, nestleder i Oslo SU

Problemet med dine tall og din statistikk, Anniken Hauglie, er at de ikke alltid viser hele virkeligheten. De viser kun de elevene du ikke har fått kastet ut av klasserommet. De viser verken min venninne eller meg.

HØR OGSÅ: Debatt mellom Giske og Hauglie i Politisk kvarter

Hva med de elevene som gir Anniken dårlige tall?

Det er slik at osloskolen, som flere skoler i dette landet, får økonomisk støtte etter hvor gode karakterer og hvor gode resultater skolene kan vise til.

Det er også grunnen til at flere skoler i Oslo jukser. For hva annet kan man si når man kaster ut de svake elevene fra klasserommet? Er tallene ekte? Er de pålitelig statistikk? Svaret er nei.

Skolene som skårer dårligst får minst støtte. Det skjønner jeg ikke, for det betyr i praksis at elevene i Oslo som er svake kommer inn på de videregående skolene med lavest inntakspoeng – de elevene vil man ikke satse på, de gir man opp, for de er svake tall.

Elevene som ikke gjør det bra på skolen trenger oppfølging av gode lærere. Gode lærere trenger undervisningstid, ikke tid som blir kastet bort på en haug med tester.

FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter

Jeg ble politisk aktiv

Etter ni år i osloskolen innså jeg at mye av grunnen til at jeg valgte å melde meg inn i Sosialistisk Ungdom (SU), var fordi jeg følte at noen endelig kjempet for meg.

Jeg så Kristin Halvorsen kjempe for ordentlig læring istedenfor et voldsomt testregime i skolen. Hun var i TV-debatt mot tidligere skolebyråd Torger Ødegaard, og da så jeg hvilken side jeg burde velge.

Elevene som ikke gjør det bra på skolen trenger oppfølging av gode lærere. Gode lærere trenger undervisningstid, ikke tid som blir kastet bort på en haug med tester

Ingrid Kvale Kiran, nestleder i Oslo SU

I dag sitter jeg som nestleder i Oslo SU og hjertesaken min er skole. Det ble hjertesaken min fordi jeg har sett selv hva osloskolen gjør med elever som sliter. Jeg engasjerer meg i politikken fordi lærere og elever er lærere og elever, ikke tall.

Osloskolen er urettferdig, men det finnes løsninger

Kjære Anniken Hauglie, her kommer løsningene:

  • Løsningen er å gi mer økonomisk støtte til skoler som «sliter», for da vil de kunne få muligheten til å dra seg opp og ikke gi opp de svake elevene.
  • Løsningen er å la lærere være lærere! Det vil si at de ikke må kaste bort viktig undervisningstid på en haug med unødvendige prøver.
  • Løsningen er at klasserommet ikke skal være overfylt slik at lærerne har tid til elevene sine.
  • Løsningen er å slutte å jukse.
  • Løsningen er å se på lærere og elever som personer og ikke tall, for det er oss du har å takke statistikken din for.
  • Løsningen er å slutte å drepe motivasjonen til elever i osloskolen: færre unødvendige prøver og tester, mer praktisk undervisning.