Kronikk

Ja takk, begge deler

Koronatiltakene stengte konsertsalene og plasserte publikum foran skjermen. Det kan åpne for nye muligheter for hele musikkbransjen.

Odd Nordstoga under en digital konsert på Sentralen i Oslo

Strømming utgjør et stort fremtidig mulighetsrom for kulturbransjen, skriver kronikkforfatter. Bildet viser Odd Nordstoga, som spiller digital konsert for tom sal på Sentralen i Oslo.

Foto: Heiko Junge

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

Musikk har vært koronatidens husapotek. De ulike «musikkpillene» har berørt og trøstet, gitt glede og energi.

Behovet for å ivareta det profesjonelle kulturlivet, og fellesskapet rundt musikk og kultur har sjelden vært mer tydelig.

I løpet av noen få dager i mars ble situasjonen til norsk kulturbransje snudd på hodet. De planlagte turneene røyk, oppdrag ble kansellert og artister mistet mye av inntekten sin.

Strømmede konserter var i gang allerede på kvelden 12. mars, da Norge ble stengt. Det var enkle produksjoner direkte fra stua til både kjente og ukjente artister. Noe nytt var på gang i en bransje som alltid er i forandring, og som er kjent for å utnytte og utvikle tekniske nyvinninger.

Det er mye vilje og dugnadsånd for å få det til, men frivillige initiativ er ikke nok.

De strømmede konsertene var ofte teknisk enkle og kostet lite å produsere. Forretningsmodellen var uprøvd og uferdig.

Ingen kan leve av almisser gjennom Vipps, Facebook og andre digitale kanaler. Men strømmingen viste at det er et potensial for å skape et nytt inntektsgrunnlag for bransjen. En konsert eller et kulturarrangement som strømmes blir aldri utsolgt. Publikumsmengden er uendelig.

Derfor utgjør strømming et stort fremtidig mulighetsrom for kulturbransjen. Jeg tror den kreative bransjen vil ta utfordringen, og gi publikum nye og annerledes konsertopplevelser.

Musikk har vært koronatidens husapotek.

Etter pandemien blir kanskje hybridkonserter normalen. En fysisk konsert med publikum og artister i samme sal, men også med et uendelig virtuelt publikum til stede. Det gir mulighet for en ny nærhet til utøverne med uant potensial. Konserter der store deler av publikum ikke trenger å forflytte seg.

Opera- og ballettscener har prøvd noe liknende med hell. Samtidig som publikum har sittet i salen i noen av verdens storbyer, har kinogjengere i Norge kunnet følge de store oppsetningene fra sin lokale kino.

Flere store kulturinstitusjoner har også overført forestillinger via internett, der publikum har kunnet kjøpe digital tilgang hjemmefra. Blant dem er operahuset i New York og Royal Opera House i London.

Behov for kompetanseøkning i kultursektoren er større enn noen gang.

Det snakkes mye om behovet for endringskompetanse. Nylig gav regjeringen 480 millioner kroner til økt innovasjon i næringslivet.

Det skjer allerede store endringer i kultursektoren. Det er mye vilje og dugnadsånd for å få det til, men frivillige initiativ er ikke nok.

Behov for kompetanseøkning i kultursektoren er større enn noen gang. Det er mer krevende å holde på publikum i stua enn på en scene. Regjeringen må derfor legge til rette for en kompetent kultursektor.

Hybridforestillinger kan være en del av løsningen.

Status Norge

Sist oppdatert: 23.10.2020
962
Siste uke
44
Innlagt
279
Døde