Hopp til innhold
Kommentar

Hollywood må reise kjerringa

Skal vi tro Hollywood, faller unge kvinner pladask for kvapsete 70-åringer. Til og med mødrene er yngre enn sine sønner på film.

Skuespiller Maggie Gyllenhaal på SAG Awards

Denne kvinnen er uaktuell i rollen som dama til en 55-åring- ifølge Hollywood. 37-åringen Maggie Gyllenhaal ble sett på som for gammel til å spille kjærlighetsinteressen til en mann 18 år eldre enn henne.

Foto: FREDERIC J. BROWN / Afp

For noen år siden hadde vi en amerikansk Oscar-vinnende skuespiller til middag. Hjemme hos oss. Han var sånn 70–75 år. Lett strukket i ansiktet. Med farget hår. 100 prosent selvopptatt. Med andre ord, ikke spennende, men full av historier om det forjettede land – Hollywood. Vi inviterte også vår flotte og smarte skuespiller-venninne, med amerikanske aner, til samme middag. Hun hadde på det tidspunktet passert de femtifem.

LES OGSÅ: Her er det motsatt: Ung mann - eldre kvinne

Etterpå kom det frem at han var dypt fornærmet over bordplasseringen. Vi hadde rett og slett forstyrret hans maskuline Hollywood-ego. Hvorfor? Fordi vi hadde satt ham ved siden av en kvinne som ikke var mer enn 15–20 år yngre enn ham. I Hollywood er regelen, og jeg tuller ikke, at 70-årige menn skal ha minst 30 år yngre kvinner.

For gammel

Vi kunne jo ikke annet enn å løfte litt hovent på øyenbrynene og le av den tullete gamle mannen. Men, sånn etterpå, så må jeg jo bare innrømme at det var fristende å bli både trist, irritert og ja – nesten litt sint.

For det er denne middagsgjestens selvforståelse som styrer synet på kvinner og menn i en hel filmindustri.

I Hollywood er regelen, og jeg tuller ikke, at 70-årige menn skal ha minst 30 år yngre kvinner.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

Forleden fikk 37-åringen Maggie Gyllenhaal beskjed om at hun var uaktuell i rollen som dama til en 55-åring. Fordi hun ble sett på som for gammel til å være av kjærlighets-interesse for en mann 18 år eldre enn henne!

Mødrene yngre enn sønnene

Maggie Gyllenhaal ble selvsagt forbauset, så forbanna – og så lo hun. Den som tente på alle plugger var derimot Helen Mirren. «Det er forbanna skandaløst», var hennes direkte-kommentar. 69-åringen vet hva hun snakker om. Hun har vært i gamet lenge. Hun kjenner filmindustrien. Tankegangen og perspektivet, og hvilke hoder som til syvende og sist bestemmer.

FØLG: Twitter

For slik er Hollywoods natur; Like sikkert som at natt følger dag og vår følger vinter, like sikkert er det at filmindustrien er totalt stivnet i dette helt hårreisende og aldersdiskriminerende kvinnesynet.

Til og med mødrene er ofte yngre enn sine sønner på film.

Vil smellvakre damer ha 70-åringer?

Og for oss som går på kino. Som elsker film. Som oppsøker kinomørket år etter år. For oss skjer jo også det at vi sånn smått om senn begynner å tro at det er slik verden er – at unge kvinner faller pladask for kvapsete og sidrumpa 70-åringer. At smellvakre damer på 30 simpelthen ikke klarer å motstå tynt hår, nedfalte biceps, nyblekede tenner og krokete knær.

Hvis en gretten gammel gubbe prøver seg på den unge servitrisen, så er det hans pussige personlighet som er tema – absolutt ikke aldersforskjellen.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

Og det rareste er, at i filmens verden er ikke dette engang et tema som diskuteres. Man snakker rett og slett ikke om den påfallende aldersforskjellen mellom en Sean Connery på 69 og en Catherine Zeta-Jones på 30.

For det er slik at hvis en gretten gammel gubbe prøver seg på den unge servitrisen, så er det hans pussige personlighet som er tema – absolutt ikke aldersforskjellen. (Ja, jeg tenker på de 26 årene mellom Jack Nicholson og Helen Hunt i «As Good As it Gets».)

Forbudte følelser

Og når Woody Allen selv – eller hans aldrende karakterer – forelsker seg, så er det en Allen-regel som sier at Han er gammel – og at Hun er pur ung. Sist i «Magic in the Moonlight»; Colin Firth 28 år eldre enn den forelskede Emma Stone. Uten at de av den grunn fører lange samtaler om pensjonspoeng.

Det er mye liv å finne i kvinnerynker.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

Selvsagt hender det at også at kvinner på film innleder et forhold til yngre menn. Det hender faktisk ganske ofte. Men når det er tilfelle, da snakker vi virkelig om filmens tema. Da snakker vi om skyld og synd og forbudte følelser. Om det nå er «Pianistinnen» eller «Manndomsprøven».

Mye liv i kvinnerynkene

Og så kan menn og kvinner bli gamle sammen på film. De kan det. Men hva handler det om da? Jo, forbausende ofte om alder og død. Som pensjonistene i «The Best Exotic Marigold Hotel» eller i «Amour».

Nei, kjære Hollywood, det er på tide å reise kjerringa. For det er mye liv å finne i kvinnerynker.