NRK Meny
Kronikk

Heller eventyrnasjon enn Disneyland

Norge er kjent som en av verdens vakreste destinasjoner. Det gir fantastiske muligheter. Samtidig er det er et stort ansvar.

Trolltunga

FOLKSOMT I FJELLET: Det er en lang tur opp til Trolltunga, men i sommer besøkte 70 000 fotturister den berømte fjellformasjonen. For fem år siden var det bare om lag tusen personer i året. Nå må det bygges ut og tilrettelegges for turisme flere steder i fjellet for å avlaste de mest populære stedene, mener kronikkforfatteren.

Foto: Asle Hella / NRK

Turisme kan ha stor slitasje på kulturminner, kulturliv og naturliv.

Det ser man i sentrale deler av Amsterdam og Barcelona der hverdagslivet skvises ut, og i Venezia som nærmest har blitt en fornøyelsespark. Turister har nesten tråkket ned Inkastien til Machu Picchu, og i Australia jobbes det med å begrense turismens slitasje på Great Barrier Reef.

Turister i kø

Belastningen fra turisme ser man også her hjemme. Du har kanskje gått i kø opp Besseggen, til Trolltunga eller Preikestolen. Kanskje du er blant dem som har opplevd rushtrafikken i Lofoten om sommeren, der du snirkler av sted i bil langs smale veier mens syklistene tråkker forbi. Eller kanskje du har padlet kajakk i kortesje på Geirangerfjorden en himmelblå julidag, i sikksakk mellom cruiseskipene, og tittet opp på bilkøene som strekker seg ned fjellveien til den vakre sunnmørsbygda.

Turismens skyggeside må tas alvorlig. Spesielt for destinasjoner som lokker med unike natur- og kulturopplevelser. Når kulturminner slites ned og naturen forsøples forsvinner glorieeffekten. Forvitrer lokallivet visner også sjelen til stedet. Da bør man kanskje tenke to ganger rundt besøksveksten til våre mest kjente naturdestinasjoner.

Tall fra Turistforeningen viser at 1000 mennesker var på Trolltunga for fem år siden, og i sommer hadde den luftige steinformasjonen 70 000 besøkende. Preikestolen er oppe i 300 000 årlige besøkende, og Geiranger hadde like mange besøkende cruisepassasjerer fordelt på 181 anløp i fjor. Inkluderer man den landbaserte turiststrømmen til den verdenskjente bygda med 250 faste innbyggere, tilsvarer det befolkningen til Norges største by.

Kulturminner slites ned og naturen forsøples.

Samtidig må ikke potensialet til den fantastiske naturen, byene, lokalsamfunnene og kulturen ignoreres. Tvert imot. Reiselivet skaper arbeidsplasser over hele landet og hjørnesteinsbedrifter i distriktene.

Flere steder må utvikles og tilrettelegges

Et ansvarlig reiseliv handler om å respektere, beskytte og utvikle lokalsamfunn, kultur og miljø. Det krever at destinasjonene er i stand til å ta imot menneskestrømmene, inkludert til fjells og langs kysten. Men mange steder har behov for tydeligere rammer rundt kultur- og naturbasert reiseliv. Da trenger vi nye ideer på bordet.

Ved å etablere nasjonale turiststier i fjellet med rasteplasser, utsiktspunkt og annen infrastruktur kan man tilrettelegge for at naturen tåler besøksveksten. Dette kan også bidra til å spre trafikken. Hornelen, Fanaråken, Gaustatoppen og andre spektakulære fjelltopper er potensielle fyrtårn som kan avlaste de mest populære destinasjonene. Dermed kan turgåere, sportsturister og kulturister også trekkes til mindre kjente regioner, slik Trolltunga og Preikestolen har gjort for Odda-regionen og Lysefjorden.

Forslaget er initiert av daglig leder i det erfarne ekspedisjonsselskapet Hvitserk, Trygve Sunde Kolderup, og tar utgangspunkt i suksessen med nasjonale turistveier. Der har målrettet satsing fra arkitekter, landskapsarkitekter, kunstnere, næringsliv og myndigheter bidratt til 18 veistrekninger som er attraksjoner i seg selv. Blant dem Trollstigen og Atlanterhavsveien, som har blitt nasjonale ikoner med internasjonalt fotfeste.

Ved å etablere nasjonale turiststier i fjellet med rasteplasser, utsiktspunkt og annen infrastruktur kan man tilrettelegge for at naturen tåler besøksveksten.

Cruiseturisme med potensial

Det bør være et ledende prinsipp for all norsk reiselivspolitikk at Norge må bevares som miljødestinasjon for fremtidige generasjoner. Dette må også inkludere cruiseturismen. Utviklingen bør styres, blant annet for at fjordene ikke skal kunne brukes som avfallsplass.

Incentivordninger for miljøvennlige skip, og landbaserte miljøvennlige kaianlegg kan styre cruiseturismen i en grønnere retning. Destinasjonene langs kysten bør ta enda større ansvar for antall passasjerer og skip som sluses inn fjordene. Næringen må også tilstrebe jevnere kapasitetsutnyttelse gjennom året, eksempelvis ved å satse på sjøbasert nordlysturisme. Utviklingen må tilpasses lokal kapasitet og infrastruktur.

Fjordene skal ikke kunne brukes som avfallsplass.

Cruiseturismen kritiseres ofte fordi passasjerene legger igjen mindre penger enn landbasert turisme. Samtidig er det potensial i samarbeid mellom havnevesenet og regionale aktører i planleggingen av cruiseanløp. I samarbeid med rederiene kan man utvikle landbaserte reiselivsprodukter, slik at cruiseturister i større grad benytter seg av lokale tilbud. Da kan man satse på segmenter og målgrupper som representerer høyest betalingsevne og -vilje for å øke verdiskapningen på land.

Som nordlyssafari i Lofoten vinterstid kombinert med besøk på vikingmuseum og kunstutstilling. Eller guidede turer langs den nasjonale turiststien til Fanaråken om sommeren, med kortreist middag på Turtagrø hotell og mikrobrygg fra Flåm.

Følg debatten: Facebook og Twitter

Norge er fremdeles unikt

Verden har blitt mindre, men er fortsatt en stor kule med utallige unike alternativer for reiselystne. På denne kloden er Norge et nisjeturistmål, kjent for spektakulær urørt natur, kombinert med et av verdens mest moderne samfunn og et rikt kulturliv.

Norge er et nisjeturistmål, kjent for spektakulær urørt natur

Vi har også åtte oppføringer på UNESCOs verdensarvliste, og flere potensielle skatter som kan bli nummer ni og ti og elleve. Verdensarven er fyrtårn som setter nasjoner og regioner på verdenskartet, samtidig som det fremmer vern av kultur- og naturarv.

Bærekraft blir viktigere og viktigere, også i reiselivet. Utviklingen i norsk reiseliv de seneste årene har vært godt hjulpet av kronekursen, Innovasjon Norges markedsføring og aktører som har satset på naturbasert opplevelsesturisme.

Nå må dette brukes som et springbrett videre mot et helhetlig, helårsbasert og ansvarlig reiseliv som ivaretar det unike, samtidig som det utvikler lokalsamfunn, byer, regioner og naturdestinasjoner.

Norge er et eventyrlig land å reise i. Det må vi bevare og utnytte.

Se: NRK Brennpunkt om turiststrømmen til Trolltunga

I Odda har strømmen av selfieturister mot Trolltunga tatt helt av denne sesongen. Det samme gjelder antallet utrykninger for de lokale Røde Kors-mannskapene. Natt som dag må de rykke ut når alarmen går og turister er i nød.