NRK Meny
Kronikk

Har spillkonsollene en fremtid?

Mens søppelfyllingene flommer over av CD- og DVD-spillere, overflødiggjort av nettbrett og smarttelefoner, lanseres en helt ny generasjon spillkonsoller.

Kø for å kjøpe X-box

Noen har fortsatt forventninger til spillkonsollene. Dette bildet er tatt i New York, der folk satt i kø utenfor butikken for å sikre seg den nye X-box One.

Foto: Andrew Burton / Afp

Det skjer noe i spillbransjen i disse dager, noe som ikke skjer spesielt ofte. En helt ny generasjon med spillkonsoller lanseres i november, både PlayStation 4 og Xbox One er nå sluppet i USA og store deler av Europa – selv om vi dessverre må vente noen måneder på norsk Xbox One-lansering.

Det er syv-åtte år siden sist: Xbox 360 ble lansert i 2005, bestselgende Wii i 2006, mens PlayStation 3 ankom Norge først tidlig i 2007. Det er en evighet i teknologiverdenen.

Tatt på sengen, fortsatt etterspurt

Og det har skjedd ekstremt mye i spillbransjen siden sist. Fremveksten av billigere, enklere og mer tilgjengelige spill på smartmobiler og nettbrett har tatt den tradisjonelle spillutviklingen på sengen. Plutselig var det ikke så evig attraktivt for spillere å bruke hundrevis av kroner på ambisiøse spilltitler som det tar flere år å utvikle. Ikke når det finnes fullgod digital underholdning på nettbrett som koster noen titalls kroner, og som er mye mer tilpasset en travel hverdag.

Så har spillkonsollene en fremtid?

Fremveksten av billigere, enklere og mer tilgjengelige spill på smartmobiler og nettbrett har tatt den tradisjonelle spillutviklingen på sengen.

Thomas Marynowski

Mye tyder på at etterspørselen fortsatt er der. Både PlayStation 4 og Xbox One solgte en million enheter hver i løpet av det første døgnet i salg. Hver maskin har faktisk solgt mer enn sine respektive forgjengere gjorde det første døgnet da de ble lansert. Det meldes om leveranseproblemer hos begge, og nettbutikkene sliter med å etterfylle lagrene.

Så ja, spillerne er fortsatt sultne etter de store spillopplevelsene, som fyller storskjerm-TV-en med sylskarp grafikk, som fyller høyttalerne med eksplosiv lyd.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Satser på bredde

Samtidig forsøker Sony og Microsoft å henge med i tiden. Begge har lansert initiativer som skal friste utviklerne av de mindre, uavhengige spillene. Bredde er blitt viktig for spillgigantene – det skal tilbys mer enn bare fancy grafikk. De som vil ha smale spillopplevelser skal også finne disse. Microsoft vil gjøre alle Xbox One-konsollene til utviklingssett på sikt, slik at utviklerne ikke trenger å kjøpe spesialmaskinvare for å lage spillene. Sony har flørtet med indie-skaperne i mange år, og gjort det enkelt å publisere spillene på PS4.

Sony har flørtet med indie-skaperne i mange år, og gjort det enkelt å publisere spillene på PS4.

Thomas Marynowski

De nye konsollene baker også inn det sosiale i mye større grad. Det er enkelt lagt opp til å dele skjermbilder og videoklipp av egne spillprestasjoner, eller strømme spillingen ut til nett-tjenester som er tilpasset det. Man skal kunne skryte av hvor flink man er, eller dele ut klipp av interessante og kuriøse spilløyeblikk.

De digitale teknologiene har også en plass i spillkonsollene. Nettskyen integreres på hver sin måte: Sony ønsker på sikt å tilby et digitalt bibliotek av eldre spill gjennom skyen, Microsoft gjør det mulig for spillene å lære seg av brukerne selv, for eksempel kan den kunstige intelligensen kopiere oppførselen til ekte spillere og dermed gjøre utfordringen mer realistisk.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Twitter

Ulike på tjenester

Det er kanskje det som er mest interessant med de nye maskinene: Potensiale for fremtiden. Selv dagens PlayStation 3- og Xbox 360-generasjon har utviklet seg dramatisk i løpet av årene, med mange nye funksjoner, støtte for medie-applikasjoner og mye annet. Og dermed kan vi trygt si at PlayStation 4 og Xbox One i dag er bare begynnelsen.

Vi kan trygt si at PlayStation 4 og Xbox One i dag bare er begynnelsen.

Thomas Marynowski

Tjenester vil nok være essensielt for fremtiden, og det er kanskje der Microsoft og Sony skiller seg mest fra hverandre. Der PlayStation 4 har knapt noen mediefunksjoner innebygd og skal kun fokusere på spill, vil Microsoft gjøre Xbox One til et mye mer sentralt stueelement, med integrerte TV-funksjoner, samspill med andre Microsoft-tjenester og et miljø som noen ganger minner nesten litt mer om Windows 8 enn en spillkonsoll. Problemet er at mye av dette er veldig USA-sentrisk, og vil antakeligvis ikke fungere like bra her hjemme.

Spørsmålet er i hvor stor grad disse tilleggsmulighetene vil overskygge det sentrale fokuset, som er spilling. Sony virker fast bestemte på at spill er, og vil være, i sentrum, Microsoft forsøker å fylle underholdningsbehovet til hele familien, nesten uansett hva det er.

Rå kraft og håndfasthet

Tiden får vise hva kundene foretrekker. Men, som nevnt: Det er ingen tvil om at begge maskinene har hatt en knallbra start (mens legendariske Nintendo sliter med å få vind i seilene til sin Wii U).

Spillkonsoller har utvilsomt fortsatt en plass, til tross for økt konkurranse fra nettbrett og andre spill-løsninger. De er tross alt fortsatt i forkant når det gjelder rå kraft, og det å sitte med en fysisk kontroller i hånda, foran en stor TV, og fordype seg i verdener med stadig mer avansert grafikk og større kompleksitet, er noe som frister mange. Det er en opplevelse en iPad fortsatt ikke klarer å emulere. Og når de i tillegg kan by på andre funksjoner, er det en fin bonus.

Sulten etter teknologiske nyvinninger er fortsatt stor, og det blir definitivt spennende å følge utviklingen videre.