NRK Meny
Kronikk

Gaver som forenkler verden

Geiter, kyllinger og skolepulter har blitt populære gaver under juletreet. Bistandsorganisasjoner spiller på dårlig samvittighet og enkle vinklinger.

Plan internationals julekampanje 2016

Symbolske gaver er ikke nødvendigvis meningsfylt. Forenklingen skaper et falskt bilde av veien ut av fattigdom, skriver kronikkforfatteren. Bildet er en faksimile fra Plan International Norges julekampanje.

Foto: Faksimile Plan International Norge

«Gi en geit til jul!». Helt siden vi for første gang ble introdusert for denne morsomme måten å donere penger på til jul, har symbolske gaver vært en slager. Nå er de tilbake, med mer kreative alternativer enn noen gang.

I dag kan du kjøpe både drikkeflasker, geitetvillinger, tepper og dovendyr. For å nevne noe. Og jo nærmere vi kommer jul, jo mer tabloide og kommersielle blir også reklamene for bistandsorganisasjonenes fadderordninger, som lar deg tro at du, og bare du, kan endre et barns liv.

Ensidig fokus

Geit med lilla sløyfe på fra Kirkens Nødhjelps julekampanje

Faksimile fra Kirkens Nødhjelps julekampanje «gaversomforandrerverden».

Foto: Faksimile Kirkens Nødhjelp

Midt i kjøpehysteriet rundt juletider er det selvfølgelig bra at folk ønsker å gjøre noe godt og har muligheten til å gi meningsfulle julegaver. Vi stiller derimot spørsmålstegn ved retorikken disse gavene pakkes inn i. Når fokuset kun er på gaven du gir – en geit, en skolepult, en vannkran – forsterker det bare bildet av oss selv som heltene og mottakerne som passive og ventende på vår hjelp.

Kirkens Nødhjelps julekampanje «La flere fylle fem!» er ett eksempel. Vi ser et bilde av en liten jente løfte fem strake fingre i være med et bekymret ansikt. Teksten forteller oss at de fem første leveårene er kritiske, og at du ved ett klikk kan gi årets viktigste julegave. Plan International Norge bruker samme retorikk om både de symbolske julegavene og fadderordningen sin. SOS-Barnebyers julekampanje forteller oss at dersom vi gir 300 kroner i måneden får barn «omsorg og kjærlighet, hver dag». Fort gjort!

Jo nærmere vi kommer jul, jo mer tabloide og kommersielle blir også reklamene for bistandsorganisasjonenes fadderordninger.

Tilslører virkeligheten

Det er klart det er mye enklere for organisasjonene å si at du til jul kan gi bestemor en «skolepult», enn å si at det i pakken under treet ligger støtte til bedre sanitærforhold på skoler og kvalitetsutdanning for lærere.

På samme måte er det lettere å si at med 300 kroner i måneden kan du forandre livet til fadderbarnet ditt, enn å si at pengene går til store prosjekter for vaksinasjon, mikrofinans og rettighetsopplæring. Men – har vi ikke tiltro til at folk flest er interessert i å vite hvordan de faktisk bidrar? Først etter flere klikk på nettsidene blir det tydelig hva støtten egentlig går til.

Forenklingen og de falske symbolene på hva støtten egentlig går til skaper et falskt bilde av veien ut av fattigdom.

Det er ikke mangel på skolepulter som hindrer millioner av barn i å ta utdanning, og skjebnen til den lille jenta ligger ikke i dine hender alene. Selv om du kan velge både alder, kjønn og land på fadderbarnet ditt, går ikke pengene direkte til dette barnet.

Da bør heller ikke giverne «lures» til å tro at løsningen er så enkel som å sende en fast sum i måneden og veksle brev og tegninger.

Ansvar for opplysning

Fattigdom og nød er fælt, det er ingen grunn til å skjule det. Og vi er fullt klar over at det er en kunststykke å kommunisere dette både med verdighet og uten stereotypier – og samtidig samle inn penger til viktig arbeid. Men forenklingen og de falske symbolene på hva støtten egentlig går til, skaper et falskt bilde av veien ut av fattigdom.

Julekampanjen «Hjem til jul» fra SOS-barnebyer

Faksimile fra SOS-barnebyers julekampanje «Hjem til jul»

Foto: Faksimile fra SOS-barnebyer

Vi trenger at flere deltar i debatten og stiller krav om endring av strukturelle problemer, som kapitalflukt, skatteparadiser, utenlandske investeringer og arbeidstakerrettigheter. En rettferdig verden skapes ikke kun gjennom 300 kroner i måneden, men ved at folk har kunnskap om hvordan man kan skape endring, og tro på at det går an.

Bistandsorganisasjoner er en hovedkanal til informasjon om utviklingsland, og de bør ta sitt samfunnsansvar på alvor ved å gi giverne nyansert informasjon.

SAIHs nye satirevideo «Change a life with just one swipe» har vakt stor oppsikt de siste dagene, og fått respons fra hele verden på sosiale medier. I videoen bruker vi humor og satire for å vise at når forenklede halvsannheter fra bistandsorganisasjoner er det eneste som formidles, risikerer vi til slutt å tro at det er hele sannheten.

Gjennom en ny app skal afrikanerne gi gaver til nordmenn til jul – som lommelykter, øks, solarium og radiatorer. Gjennom ett klikk har du endret liv.

Spre kunnskap

Hvert år arrangerer vi prisutdelingen «The Radi-Aid Awards», hvor årets mest kreative og mest skadelige bistandsvideoer kåres. Årets finalister til den gjeveste kategorien viser at det er fullt mulig å engasjere uten bruk av stereotypier. Felles for de mange gode eksemplene er at de klarer å bringe et globalt problem hjem til oss, og de gjør det informerende, relevant og nært for publikum. Ikke minst fremstiller de mennesker med verdighet, og ikke som hjelpeløse ofre som ikke kan klare seg uten giverne.

I stedet for å bygge opp om allerede antatte stereotypier, bør bistandsbransjen benytte julekampanjene til å spre kunnskap.

Det har skjedd mye på denne fronten de siste årene, noe prisutdelingens internasjonale jury har merket tydelig. Det er veldig mye bra der ute, og folk har begynt å stille krav til nyansert bistandskommunikasjon.

I julen når lommebøkene velvillig åpnes opp og hverdagsstresset etter hvert stilner, er det en gylden mulighet til å opplyse velvillige givere om årsakene til og tiltakene mot fattigdom og global ulikhet. I stedet for å bygge opp om allerede antatte stereotypier, bør bistandsbransjen benytte julekampanjene til å spre kunnskap om den nyanserte virkeligheten.

På den måten kan vi også bidra til at de symbolske gavene ikke kun blir en mulighet til å sole seg i glansen av sin egen godhet, men også til å spre interesse og engasjement rundt urettferdighet – helt frem til juletreet.

SE: «The Radi-Aid App: Change A Life With Just One Swipe»