NRK Meny
Kronikk

Ett år uten klær

Vi er lei av å være slaver av moteindustrien. Det stopper nå, skriver fire kvinner som gjennomfører kjøpestopp i 2013.

SALG SALG SALG

Selv om det er salg, skal Ingrid Wik, Janne Heggvoll, Ragnhild Laukholm Sandvik og Idunn Myklebust gå rett forbi butikkvinduene. De har kjøpestopp i 2013.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

«Moter blir skapt for å bli umoderne», sa designeren Coco Chanel. Billigkjedenes evne til å gjøre catwalktrender til allemannseie, gjør at begjæret etter mote i dag skifter raskere, og er lettere å tilfredsstille enn noen gang. Gjennom aviser og blader, reklame, moteblogger og Instagram, blir må-ha-behov skapt.

Vi har også latt oss lede. Gang på gang.

Måtehold

Men vi er lei av å være slaver, bevisst eller ubevisst, av moteindustrien. Derfor har vi bestemt oss for kjøpestopp i 2013. Konseptet er enkelt: Klær, sko og accessoirer er off limits. Det skal vises måtehold med kosmetikk, vi kjøper når det er tomt. Gaver skal være spiselige, drikkelige eller opplevelser, eventuelt hjemmesnekret.

Ungene er unntatt, men unødvendige kjøp er ikke lov. Vi skal bli flinkere til å bytte, låne, gjenbruke, sy om og bruke det vi allerede har i skapet.

«Trenger noe nytt for å føle meg fin»

Vi er ikke shopaholics. Men vi liker å pynte oss, å være fine. Vi følger med på trender, adopterer det vi liker. Og vi kjenner ofte gleden ved å ha kjøpt oss noe nytt. Men oftere og oftere har vi kjent at den kommer med en bismak.

Vi kjenner ofte gleden ved å ha kjøpt oss noe nytt. Men oftere og oftere har vi kjent at den kommer med en bismak.

Stopshop2013

Ingrid fant en ny kjole, bakerst i skapet, hun glemte å bruke før sommeren var over. Idunn, som bor i Kairo, nødshopper på H&M før hver reise, men innser at det er ganske tilfeldig om innholdet i posen vil bli brukt. Janne og Ragnhild har skapet fullt, men aldri noe å ha på seg.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Motesyklusen

Dessuten vil alle som har fulgt med noen år, være enig i denne observasjonen: Det går i syklus. Hver høst er jordfarger, skinn og ruter aller siste skrik. Pastell til våren, naturhvitt og khaki om sommeren, og sort og grått til vinters. Moteindustrien lurer oss når de forteller om alt det nye vi må ha, foran hver sesong.

Siden vi allerede har kledd på oss selv i en del år nå, har vi vel strengt tatt det vi trenger for å få 2013 til å gå opp.

Stopshop2103

Siden vi allerede har kledd på oss selv i en del år nå, har vi vel strengt tatt det vi trenger for å få 2013 til å gå opp. Vi har lyst til å bryte linken mellom det å kjøpe noe nytt og å føle seg fin. I 2013 vil vi pynte oss for fest – og hverdags – med det vi allerede har.

LES OGSÅ: Taus motepresse om H&M

Tjener penger på stresset

Alle har vi vært der: På kjøpesenteret en time før stengetid fredag kveld, hvor vi lett desperat prøver syv kjoler og ender opp med å kjøpe to, hvorav en var for dyr og en ikke så fin. Det er jo bare å bytte den som ikke blir brukt. Det er gjort studier på at å være på et kjøpesenter øker stressnivået i kroppen. Vi vet det er sant, vi har stått der i klamme prøverom med brutalt kaldt lys og tenkt: «Argh. Hvordan havna jeg her? Og er jeg virkelig sååå slapp i fisken?» Så tusler vi hjem med et halvgodt kjøp eller ingenting og dårlig samvittighet for treningstimen vi droppet i går.

Ved å la være å shoppe i et helt år, vil vi pirke borti dette trollet for å se hva som kommer ut, og ikke minst for å se om vi kan endre hvordan det påvirker oss. Kanskje er vi like fornøyde med ting vi finner bakerst i skapet? Alternativet til kjøpesenterscenariet før årets julebord kan være å puste med magen, sjekke kjolen fra i fjor, eller gå innom venninna på vei fra jobb for å sjekke om en kan låne noe.

Alternativet til kjøpesenterscenariet før årets julebord kan være å puste med magen, sjekke kjolen fra i fjor, eller gå innom venninna på vei fra jobb for å sjekke om en kan låne noe.

Stopshop2013

FØLG DEBATTEN: Ytring på Twitter

Kan vi forandre noe?

Reaksjonene vi har fått er stort sett veldig positive, klapp på skuldra, «likes», gode vibber. Men flere kan simpelthen ikke forstå det: «Er det mulig?» «Nei, det hadde jeg aldri klart» «Dere er jammen sporty». Eller aller mest utbredt: «Ja, lykke til da jenter».

For å gjøre det helt klart: Liv eller helse står ikke på spill i prosjektet Stopshop2013. Vi skal ikke gå til Nordpolen uten jakke, hoppe fra Trollveggen i batmandrakt eller risikere egen helse i jakten på en vaksine mot malaria. Vi skal verken skjemme oss ut offentlig, skade oss selv eller gjøre noe heltemodig. Vi skal bare ikke shoppe på et år.

Begrenset påvirkning

Nei, vi tror ikke at dette prosjektet vil bidra til at bomullsproduksjon blir miljøvennlig eller at arbeidere i Bangladesh får ordentlige kontrakter, rettigheter og funksjonelle nødutganger over natta, dessverre. Å endre konsekvensene for mennesker og miljø av forbrukssamfunnets innretning krever strukturelle endringer som et knippe forbrukere ikke kan påvirke alene.

Å endre konsekvensene for mennesker og miljø av forbrukssamfunnets innretning krever strukturelle endringer som et knippe forbrukere ikke kan påvirke alene.

Stopshop2013

Det vi kan forandre, er oss selv og vår forbruksmentalitet. Prosjektet vårt er tidsavgrenset til 2013. Det betyr ikke at vi nishoppet før 1. januar 2013, eller at vi skal ligge i sovepose utenfor Oslo City over nyttår 2014. Det betyr heller ikke at vi aldri skal kjenne gleden over å kjøpe et vakkert plagg igjen. Men i løpet av det kommende året håper vi å endre måten vi forholder oss til moteindustrien, eget forbruk og egne behov på.

Og vi vil se like bra ut, underveis.

Vil du bli med på shopstop 2013? Følg bloggen www.stopshop2013.wordpress.com eller sjekk ut Facebook-siden facebook.com/stopshop2013.