NRK Meny
Kommentar

Den motvillige refseren

Karl Ove Knausgård er, muligens sammen med Skavlan, i ferd med å gjenopprette en skandinavisk offentlighet.

Karl Ove Knausgård portrett

Forfatteren Karl Ove Knausgård er ved å innta en interessant rolle i den norske og skandinaviske debatten, skriver kulturkommentator Agnes Moxnes.

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

Karl Ove Knausgård. Forfatter og forlegger. Særlig kjent for sine navlebeskuende romaner. I seks bind. Hans kamp. Hans familie. Hans måte å tilberede hummer på. Hans barn. Hans far. Hans Malmö.

Den samme mannen er plutselig nå i ferd med å innta et rom i norsk og skandinavisk offentlighet som har stått tomt lenge: Forfatteren som oppvakt iakttaker av samfunnsutviklingen. Forfatteren som bærer av ny mening og innsikt, formidlet som foredrag og essays, som artikler og intervjuer i ulike medier.

Og: forfatteren som refser!

Torsdag kom en kronikk signert Karl Ove Knausgård på trykk i VG. Skrevet noen dager etter at Norge ga Ibsen-prisen til den østeriske forfatteren Peter Handke, som Knausgård er forlegger for.

LES OGSÅ: Thorhild Widvey: Derfor deltar jeg ikke i Handke-debatten.

Utenfor grensene?

Han publiserte ikke artikkelen sin i Aftenposten, Morgenbladet eller i Klassekampen, men derimot i Norges mest leste avis. En kraftfull og direkte rammende refs av den kjente og mektige ytringsfrihetsforkjemper William Nygaard. Knausgård ba Nygaard eksemplifisere sine uttalelser om at Handke «var langt utenfor ytringsfrihetens grenser».

Karl Ove Knausgård er i ferd med å innta en rolle som har stått tom i mange år.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

En like kraftig salve ble rettet mot forfatterkolleger som ikke hadde tatt til motmæle mot Nygaard, mot professor Bernt Hagtvet som bruker Handkes navn i samme åndedrag som Goebbels’. Og også de norske kulturredaksjonene fikk passet sitt påskrevet. «… De har opptrådt kunnskapsløst, udannet og sjikanøst, uten å vite hva de snakket om.»

William Nygaard kom på banen i en absolutt paddeflat stilling noen timer senere. Andre sto skolerett. Atter andre, som Knausgårds kolleger, begynte plutselig å mene noe om Peter Handke og om mottakelsen av ham i Norge.

Dermed fikk faktisk kulturredaksjonene noen å snakke med. Noen som plutselig hadde noe annet å si både om forfatterskapet og om den politiske rollen Peter Handke har fått.

FØLG DEBATTEN: NRK Ytring på Facebook.

Karl Ove Knausgård hos Skavlan

Karl Ove Knausgård som gjest hos Skavlan, en av de andre figurene som er med på å skape en skandinavisk offentlighet, ifølge Agnes Moxnes.

Foto: SÖREN ANDERSSON / Scanpix

Bryter stillheten

Knausgård har med stor kraft og autoritet gått inn i den den politiske, litterære og til dels krakilske debatten om Ibsenpris-vinneren, og servert debattantene et kompass.

Han har selvfølgelig et ansvar for å forsvare æren til en av sitt eget forlags forfattere. Men Karl Ove Knausgård gjør det på en måte som inviterer til økt innsikt og prinsipiell debatt.

LES OGSÅ: Handke gir fra seg prispengene.

Som han gjorde i svenske aviser i mai i fjor. Da skrev han om den norske nasjonalismen. Et forsøk på å gi svenskene en forståelse av 17.mai-feiringen. Da året 2013 skulle oppsummeres i Sverige, var det en av artiklene og debattene det ble henvist oftest til. Mer enn hundre år etter Brandes og Bjørnson, og muligens sammen med Skavlan, er Knausgård i ferd med å gjenopprette en skandinavisk offentlighet.

Det er interessant å følge med på den oppmerksomheten Knausgård får.
Kanskje skyldes den også at han så til de grader styrer sin egen fremrykking i mediene. Det er f. eks høyst tvilsomt om han noen gang vil bli en gjenganger i TV-studioenes debattprogrammer. Antageligvis sitter han i Skåne og tenker motvillige tanker, før han velger sine debatter med omhu.

Karl Ove Knausgård er i ferd med å innta en rolle som har stått tom i mange år.
Den samme rollen som de sterkt politiserte 68-erne hadde enerett på i flere ti-år, men som de nå har forlatt i et slags vakuum.

Stillheten etter dem har vært påfallende. Nå har Knausgård brutt den.