Hopp til innhold
Kronikk

Åpenhet om pris - dårlig nytt for kundene

Forbrukerrådet varslet tirsdag omkamp om prisinnholdet i sin nye dagligvareportal. Det kan være dårlige nyheter for oss forbrukere.

Handlekurv.jpg

Det er få aktører i norsk daglivarebransje. Fullstendig prisinformasjon kan være mer til skade enn nytte for kundene, siden informasjonen også kan brukes av bedriftene, skriver kronikkforfatterne. (Ill.foto)

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Det kan være krevende for deg som kunde å gjøre deg kjent med pris, utvalg og kvalitet på mylderet av produkter som tilbys i et marked. Ingen vil bli lurt – det er jo dumt å betale for mye!

Jo mer du vet desto lettere blir det å vurdere om kvaliteten på produktene og tjenestene som leveres står i forhold til prisen. Får du lav kvalitet til for høy pris vil du handle et annet sted. Selgeren må derfor skjerpe seg og forbedre tilbudet sitt for å beholde deg som kunde. Dette fører til økt konkurranse og kan bidra til flere, bedre og billigere produkter og tjenester.

Få aktører i norsk dagligvarehandel

Kraftmarkedet er et eksempel på et marked der det er krevende å få oversikt over de forskjellige avtalene og prisene blant de mange tilbyderne. Strømprisportalen er derfor et nyttig verktøy for å finne den leverandøren og avtalen som er mest gunstig for deg. Synliggjøring av priser vil i dette tilfellet kunne gi sterkere priskonkurranse.

Prisinformasjon i en portal kan imidlertid ende opp med å være mer til skade enn nytte for kundene. Informasjonen vil nemlig også være tilgjengelig for bedriftene som konkurrerer i markedet. Under visse markedsforhold, særlig i markeder med få konkurrenter, kan dette føre til svakere konkurranse.

Dagligvaremarkedet er et eksempel på et slikt marked. Her står tre store og en liten dagligvaregruppering for 99 prosent av omsetningen. For å bedre konkurransen i dette markedet har Stortinget vedtatt at det skal etableres en dagligvareportal som skal gjøre det enklere for kundene å velge butikker og produkter etter ønsker og behov.

Prisinformasjon i en portal kan imidlertid ende opp med å være mer til skade enn nytte for kundene.

Lite praktisk nytte for kundene

Forbrukerrådet mener at portalen må vise alle priser i alle butikker, oppdatert på sekundet, og at dette er den eneste hensiktsmessige løsningen.

Umiddelbart skulle man kanskje tro at full åpenhet om priser vil være bra for konkurransen fordi dagligvarekjedene må kjempe hardere om å være billigst når kundene hele tiden kan sjekke prisen på for eksempel samtlige brød i hver eneste butikk i hele landet.

Vi mener at så detaljert prisinformasjon ikke er nødvendig for at kundene skal kunne gjøre bedre valg. Dessuten kan full åpenhet om pris føre til svakere priskonkurranse eller at kjedene ikke konkurrerer på pris i det hele tatt, slik at prisene blir høyere.

Kjedene har i dag flere prisjegere, og de vet selvfølgelig mye om hverandres priser. I et marked med 3 800 butikker og flere tusen varelinjer med priser som stadig justeres sier det seg imidlertid selv at kjedene ikke har fullstendig oversikt og at de må basere seg på antakelser basert på stikkprøver. De kan ikke kontrollere alle priser i alle butikker hele tiden – det blir for dyrt.

Derfor er det en usikkerhet og et mulighetsrom for konkurrentene til å konkurrere på pris. Det kan ta tid å oppdage at en konkurrent har redusert en pris, særlig når prisene kan variere mellom de enkelte butikkene innad i kjedene.

Les også: Regjeringen stopper pris-app

Perfekt informasjon for matvarekjedene

En dagligvareportal som gir ubegrenset tilgang til alle butikkenes priser i et digitalt format vil endre dette. Kjedene vil kunne få fullstendig oversikt over konkurrentenes gjeldende priser og strategier, og de elektroniske hylleetikettene gjør at de raskt kan tilpasse egen pris til konkurrentenes. Det vil derfor ikke lenger være noe å tjene på å konkurrere på pris, og resultatet blir svakere konkurranse og høyere priser.

Full åpenhet om pris kan føre til svakere priskonkurranse

Hvorfor skal den lokale Rema-kjøpmannen redusere prisene for å lokke til seg deg som kunde når han vet at konkurrentene vil oppdage dette og redusere sine priser tilsvarende før du i det hele tatt har oppfattet forskjellen og rukket å reagere?

Konkurransetilsynet har siden 2011 advart om at en dagligvareportal kan svekke konkurransen til skade for forbrukerne, og har manet til forsiktighet når priser gjøres tilgjengelig gjennom portalen. Det betyr ikke at portalen ikke skal inneholde priser. Med de rette begrensningene kan tvert imot dagligvarepriser bli en viktig og nyttig del av portalen.

Følg debatten: Facebook og Twitter

Økt konkurranse er et mål

Konkurransetilsynet har derfor over lang tid hatt en dialog med Forbrukerrådet om hvordan dette kan løses. Kanskje holder det med en gjennomsnittspris eller en handlekurvspris?

Pris er for øvrig bare ett av flere elementer i den foreslåtte dagligvareportalen. Hvis du for eksempel er ute etter noen spesielle produkter kan portalen fortelle deg hvilke butikker i nærheten som fører akkurat de produktene.

I sin iver etter å tjene forbrukerne må Forbrukerrådet derfor være varsomme.

I tillegg skal portalen gi deg informasjon om varenes innhold og egenskaper, samt synliggjøre nye produkter og leverandører du ikke visste om fra før. Dette stimulerer til sterkere konkurranse og er nyttig for deg som forbruker.

Informasjon gjennom markedsportaler er altså i utgangspunktet bra for oss som kunder og for konkurransen, men for mye informasjon kan paradoksalt nok virke mot sin hensikt. I sin iver etter å tjene forbrukerne må Forbrukerrådet derfor være varsomme.

Hvis ikke kan det fort ende med at de i stedet gjør oss en bjørnetjeneste.

SE: NRK Brennpunkt: Matvarekrigen

Sist høst inviterte Rema-sjef Ole Robert Reitan over 500 kjøpmenn til Las Vegas for å feire seg selv i fire dager til ende. I løpet av én generasjon er Reitan-familien blitt en av landets rikeste på å selge billige matvarer. Derfor kunne Rema arrangere tidenes beachparty i kasinobyen. Brennpunkt følger de beinharde forhandlingene mellom kjeder og leverandører som vil sikre seg best mulig plass i butikkhyllene. Hvorfor havnet 15 tonn fersk og fin sjokolade på søpla? Og hva betyr spillet på bakrommet for prisene og matutvalget som møter oss i butikken, hver dag, året rundt? MERK: Denne dokumentaren er endret. Noen innklippsbilder er tatt bort, og NRK har beklaget bruken av disse bildene. Pressens Faglige Utvalg mener en tidligere versjon av filmen brøt god presseskikk.