Hopp til innhold
Replikk

Å ta ansvar virker

Det er ingen motsetning mellom å påvirke politisk og å mobilisere forbrukere. Derfor er folkelig engasjement en viktig del av vårt arbeid.

Fakkeltog mot pels

Her ser vi pelsmotstandere i NOAHs fakkeltog i Oslo i 2014. Et eksempel på at forbrukermakt er en viktig kraft, mener kronikkforfatteren.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Runar Døving opererer med et merkelig skille mellom «forbrukermakt» på den ene siden, og påvirkning av politikere og næringsliv på den andre siden i kronikken «Forbrukermakt virker ikke».

Han mener det «knapt finnes empiri som bekrefter» at forbrukermakt – det å «stemme med pengepungen» – har noen virkning. Eksempelet Døving bruker er palmeolje, men han blander også inn produkter fra dyr. Det er på det siste feltet NOAH kan bidra med empiri gjennom 25 år. Og vår empiri tilsier at påvirkning av politikere og næringsliv henger uløselig sammen med å mobilisere forbrukere.

Må mobilisere opinionen

I pelsdyrsaken har NOAH jobbet med opinionen og forbrukerne i 25 år og den tydeligste oppfordringen har vært; Ikke kjøp pelsprodukter! Nå har vi fått en solid opinion mot pelsdyroppdrett i Norge. En opinion som aldri kjøper pels, som sier ifra til butikker at de bør kutte ut pels, som skriver under på politiske opprop og møter opp i tusentall på NOAHs årlige fakkeltog mot pels. Derfor har vi også en lang liste med butikker som ikke selger pels. Derfor fikk vi Oslo Fashion Week med oss på å si nei til pels. Derfor har flere partier avvikling av pelsdyroppdrett på programmet.

Fordi studenter spør etter mer vegetarisk mat, kunne også NOAH lett samarbeide med et flertall av norske universitets- og høyskolekantiner om «Meatless Monday».

Forbrukermakt og folkeengasjement henger sammen: Når man forstår hvorfor man ikke skal kjøpe en vare som skader noen, er man også nærmere det å engasjere seg for at varen skal forsvinne fra butikkhyllene. Dersom vi i Norge hadde hatt tre-etasjers varehus med kun pelsbutikker – slik våre kollegaer i Kina må stri med etter markedsføring fra skandinaviske pelsforhandlere – hadde vi høyst sannsynlig ikke hatt en politisk debatt om avvikling. Men takket være forbrukernes – folkets – engasjement har vi det.

Viktig del av vårt arbeid

Pelssaken er et eksempel blant mange: Fordi studenter spør etter mer vegetarisk mat, kunne også NOAH lett samarbeide med et flertall av norske universitets- og høyskolekantiner om «Meatless Monday». Fordi publikum tar stadig mer avstand fra dyr i sirkus, har NOAHs initiativer overfor lokalpolitikere blitt ønsket velkommen og endt i lokale forbud mot fremvisning av eksotiske dyr.

Forbrukermakt befinner seg ikke i et vakuum.

Mobilisering av mennesker – som forbrukere, politisk engasjerte, deltagere på markeringer, opinionsdannere – er en essensiell del av NOAHs arbeid for respekt for dyr. Hvis du ikke synes pelsdyr skal leve i bur for pelsens skyld, ikke kjøp pels. Hvis du ikke synes elefanter skal tvinges til å opptre på sirkus, ikke kjøp billetter til elefantforestillinger. Hvis du ønsker slutt på dyrenes lidelser i slakterier og dyrefabrikker, ikke kjøp animalske produkter, men velg heller vegetarisk.

I de to første sakene har forbrukerne for lengst sett koblingen, vist sin makt og bidratt til endring. Når det gjelder dyrene i kjøttindustrien, har vi så vidt begynt å se en forbrukerendring, men likevel tydelig nok til at kjøttbransjen selv uttaler at det «vil nok få betydning».

Forbrukermakt befinner seg ikke i et vakuum. Det er en del av en holdnings- og handlingsendring hos mennesker som vil ta ansvar overfor den verden vi lever i og de som bor her.